Energi

FMV och US Air Force redo att testa Bio Jet

Ska testa grön soppa. Foto: Gripen International

FMV och det amerikanska flygvapnet står beredda att beställa 60 000 -70 000 liter av det gröna flygbränslet Bio Jet från Swedish Biofuels. Bränslet ska testas i Jas 39 Gripens bränslesystem och motor.

Publicerad

I sommar, eller möjligen i höst, väntas FMV, Försvarets Materielverk, att lägga in en första beställning på ett nytt alternativt grönt provbränsle som ska testas på Gripens motor och olika delsystem i Gripen. Det ska ske i samarbete med amerikanska flygvapnets forskningsorganisation, AFRL eller US Air Force Research Laboratory.

 
Rickard Nordenberg, strategisk rådgivare på FMV, väntar i dagarna på att få i uppdrag av Försvarsmakten att beställa bränslet av Swedish Biofuels.


—Vi hoppas på att få ett besked från Försvarsmakten snarast nu i sommar, säger Rickard Nordenberg.


Ny Teknik har tidigare rapporterat om framgångarna för det lilla svenska utvecklingsbolaget Swedish Biofuels och vd:n och forskaren Angelica Hull.

 
Bolagets teknik intresserade den förre USA-ambassadören i Sverige Michael Wood till den grad att han skaffade fram fem miljoner dollar från amerikanska försvarsdepartementets forskningsbyrå Darpa till det svenska bränsleprojektet.


Angelica Hull har satsat på att ta fram ett etanolbaserat flygbränsle som görs av  biomassa, eller restprodukter från träindustri och jordbruksproduktion.


I tester har det visat sig ha egenskaper som klart överglänser det vanliga petroleumbaserade jetbränslet JP8.
Enligt Rickard Nordenberg kommer provbränslet att produceras i Sverige.

 
Angelica Hull vill i dagsläget inte lämna några kommentarer kring projektet eftersom det rör sig om ett känsligt militärt kontrakt, men enligt FMV har företaget tidigare diskuterat leveranser av bränslet med svenska kemiföretaget Perstorp AB.


—Testerna på Gripens delsystem kommer att göras i Sverige men när det gäller analyserna kommer vi att få utnyttja det amerikanska flygvapnets forskningslabb. De har kommit betydligt längre än oss när det gäller att utveckla metoder för att analysera och följa alternativa bränslen, säger Rickard Nordenberg.


Han tillägger:


 —Om inte vi gjort testerna på Gripen, så är jag övertygad om att amerikanerna själva hade testat det på flygplansystem, eftersom de anser att det är ett vasst bränsle.


Projektet innefattar även Gripentillverkaren Saab, Volvo Aero, och General Electric som industripartners.  Även Försvarsmaktens utvecklingsansvarige för Gripen Torgny Fälthammar talade sig nyligen varm för testprojektet under flygdagarna i Linköping.


—Vi har en treårig testplan där det ingår tester på subsystem och sedan tar riktiga flygningar vid, säger Torgny Fälthammar.


—Om allt går som planerat kommer vi att signera kontrakt och delkontrakt  med partnerna under sommar och kanske in på hösten, säger Rickard Nordenberg.