Energi
Finska skogsdieseln klarade busstest
Finska skogskoncernen UPM har testkört sin träbaserade diesel i busstrafik under ett år. Nu ska inblandningen i bussarna öka upp till 90 procent.
Försöket har pågått i ett år i busstrafik mellan Helsingfors och staden Kervo, tre mil norrut. Skogskoncernens drivmedelsgren UPM Biofuels testade med olika stor andel av biodieseln: 20, 50 och 100 procent, blandat med vanlig diesel.
Enligt företaget fungerade drivmedlet och fordonen bra med alla tre olika andelar. De fyra bussar som användes körde sammanlagt 400 000 kilometer. Dieselförbrukningen var densamma som med fossil diesel. I det årslånga försöket användes fyra bussar från Volvo av Euro 6-klass.
”Testerna visar att avancerade biobränslen är en fungerande lösning och en viktig möjlighet för Finland. De kan fungera som en genväg till ett minskat koldioxidavtryck, eftersom de kan tas i bruk genast och leder till tydligt lägre utsläpp i trafiken”, säger forskningsprofessor Nils-Olof Nylund på finska forskningsinstitutet VTT, som ansvarade för laboratorietesterna, i ett pressmeddelande.
Helsingforsregionens trafik och VTT har nu startat ett nytt gemensamt projekt, där målet är att komma upp i en inblandning på mellan 70 och 90 procent av biodieseln i busstrafiken de närmaste åren.
Skogskoncernen UPM startade 2015 en anläggning för biodiesel vid Kaukas pappersbruk i Villmanstrand (Lappeenranta) i sydöstra Finland. Där tas resten tallolja från pappersmassatillverkningen till vara för att framställa drivmedlet Bio Verno. Enligt företaget minskar utsläppen från en vanlig personbil med 80 procent om den körs på biodieseln.
I Sverige produceras Preem sedan 2011 ett drivmedel, under namnet Evolution Diesel, där 50 procent består av bodiesel från främst tallolja.