Populärteknik

Finsk biodiesel från skogen

En ny anläggning för produktion av fordonsbränsle från skogsråvara planeras dra i gång 2014 i Villmanstrand i östra Finland. I Göteborg har Preem sedan 2010 ett sådant bioraffinaderi.

Publicerad

Det är restprodukter från Kaukas pappersbruk i Lappeenranta som ska processas till fordonsbränsle i ett nytt bioraffinaderi. Kapaciteten beräknas till 120 miljoner liter biodiesel per år.

– Tester har visat att vårt bränsle är helt kompatibelt med moderna bilmotorer och existerande infrastruktur för dieselbränsle, säger den finska skogskoncernen UPM:s utvecklingschef Heli Laumola till tidskriften Finland Focus.

För att minska användningen av fossila kolväten har EU krävt att allt fordonsbränsle inom unionen ska innehålla minst tio procent biobränsle i från år 2020.

Skogsbaserat bränsle anses ekologiskt hållbart eftersom det till skillnad mot etanolen inte inkräktar på jordbruket och livsmedelsproduktionen.

UPM:s totala investering uppgår till runt 150 miljoner euro. Bygget av bioraffinaderiet kommer att skapa ungefär 200 arbetsplatser under två år. När produktionen är i gång kommer raffinaderiet att ha runt 50 anställda och indirekt ge försörjning åt ytterligare 150. Anläggningen ska också leverera elkraft till området.

Den finska anläggningen är dock inte den första i sitt slag, vilket stod i Ny Teknik 1–3:2013. Preem hävdar att deras raffinaderi i Göteborg var först i världen med att producera diesel av miljöklass 1 baserad på en restprodukt från svenska skogen

Våren 2010 stod anläggningen GHT, Green Hydro Treater, helt klar. Här kan man tillverka helt vanlig diesel med förnybara råvaror, i det här fallet tallolja, Men det går lika bra med andra växtoljor och biologiska komponenter.

Bioråvara matas rakt in i tillverkningsprocessen, och i en helt integrerad process ersätts fossil råvara som råolja med förnybara råvaror, säger Preem i ett pressmeddelande.

Se bild på Preems webbsajt.