Energi

Elfärja ska laddas på 10 minuter

Färjan Movitz byggs nu om för eldrift. Foto: Echandia Marine
Den gamla dieselmotorn ersätts med två elmotorer om 125 kW/st i så kallade podar som placeras och kyls direkt ute i vattnet. Foto: Green city ferries

I augusti får Stockholm en snabbladdare för elfärjor. Tio minuter vid kaj ska räcka för en timmas drift.

Publicerad

Snabbladdaren byggs på Riddarholmskajen och kommer till en början att ha en effekt på 300 kW.

- Grundprincipen är att det ska ta tio minuter att ladda för att sedan kunna köra en timma, säger Hans Thornell, vd för det nystartade rederiet Green City Ferries.

Snabbladdaren utvecklas tillsammans med företaget Echandia Marine. I augusti ska den finnas på plats på riddarholmskajen i centrala Stockholm.

Först ut att snabbladda är passagerarfärjan Movitz som nu byggs om för eldrift. Den gamla dieselmotorn ersätts med två dieselgeneratorer. I två behållare - så kallade podar - utanför skrovet installeras samtidigt två elmotorer på 125 kW.

Strömförsörjningen sker från ett batteripaket av typen nickelmetallhydrid som rymmer 180 kWh.

Med start i juni kommer Movitz att börja testas med passagerare. Till en början kommer färjan att gå med hybriddrift, säger Hans Thornell.

- Vi vet ännu inte hur mycket effekt som båten kommer att förbruka. Meningen är att den så småningom ska gå på ren el.

Projektet med en eldriven pendlingsfärja har fått närmare 10 miljoner i stöd från Energimyndigheten. Vinsten är en kraftig minskning av utsläppen. Movitz gamla dieselmotor gav varje år upphov till 130 ton koldioxid, 1,5 ton kväveoxider och 80 kilo partiklar.