Energi

Dieselhybrid sätter litium-jon på spåret

Rullande dieselhybrid

Den japanska järnvägsoperatören JR East ska nästa sommar sätta ett dieselhybridtåg i trafik mellan två städer. Tågets elmotorer får ström från litium-jonbatterier, som laddas med dieselmotor eller av bromsenergi.

Publicerad

Tåget kommer att sättas i pendeltågstrafik mellan två orter, och beräknas förbruka 20 procent mindre dieselbränsle jämfört med ett konventionellt dieseltåg.
Tåget ska även halvera utsläppen av kväveoxider genom kombinationen av eldrift och effektiv avgasrening.
Ytterligare en miljöeffekt som järnvägsbolaget vill uppnå är att minska bullret vid stationerna genom att tåget bara drivs elektriskt på stationsområdet.
Satsningen är ett led i utvecklingen mot bränslecelldrivna tåg. Projektet kallas NE Train (ny energi tåg) och utvecklingen av hybridtåget är ett första steg att minska miljöbelastningen i väntan på att bränslecelltekniken blivit så mogen att den kan användas i järnvägsfordon.
I Sverige togs förra hösten ett dieselhybridlok i drift för växlingsarbeten.