Energi
De bygger den första svenska solracern
Solbil i full fart. Bilden är gjord av designstudenten Richard Hansson.
Tekniska högskolan i Jönköping blir först i Sverige att tävla i VM för solbil i Australien. Nu har man arton månader på sig att konstruera en solcellsdriven bil till World Solar Challenge 2013.
Efter nyår startar den första delen av kursen JTH World Solar Challenge med 25 ingenjörsstudenter.
– Kursen blev fulltecknad på ett kick. Vi har till och med fått anmälningar från utexaminerade civilingenjörer som vill vara med och bygga solcellsbilen, säger Magnus Andersson, lärare på JTH och kursansvarig.
Under den första delen av det nästan två år långa projektet kommer man mest att jobba teoretiskt och övergripande med design- och komponentfrågor.
Hur ska vingprofilen se ut, vilken typ av solceller, vilken typ av batterier, vilken motor, hur ska chassit byggas, hur många hjul ska den ha, var ska föraren sitta, etcetera.
Höstterminen 2012 startar del två av kursen. Då börjar själva bygget av bilen. Våren 2013 ska den stå helt klar för att under sommaren provköras i södra Europa.
Magnus Andersson och Dag Raudberget var funktionärer och observatörer under årets World Solar Challenge i Australien som avslutades för en månad sedan. Då tävlade 37 team från hela världen om att snabbast klara de 300 milen från Darwin i norr till Adelaide i söder – tvärs över hela Australien.
– Topplagen kan bli svåra att slå första året, men de övriga känns definitivt inte oövervinnliga, säger Magnus Andersson.
Budgeten för projektet ligger på 2,5 miljoner kronor inklusive resan till Australien.
– Den stora kostnaden är solcellerna. Toppteamen handplockar varje enskild solcell och använder bara dem som har högst verkningsgrad, säger Magnus Andersson.
Tio sponsorer är mer eller mindre klara så här långt – teknikföretag, solcellsexperter, vindtunnelföretag, fordonskomponenttillverkare, protypspecialister, elektro och kolfiberexperter.
- Vi behöver fler sponsorer för att ro det här i hamn. Men jag är inte speciellt orolig. Allteftersom projektet växer ökar intresset och så småningom får vi också en bil att visa upp, säger Magnus Andersson.
World Solar Challenge
World Solar Challenge
Första tävlingen genomfördes 1987. Då var elbilar ett hett ämne hos världens stora biltillverkare och GM, Ford och Honda ställde upp.
GM vann första året med solcellsbilen Sunraycer som klarade de 300 milen med en genomsnittlig hastighet på 67 kilometer i timmen. Honda vann senare två tävlingar i rad.
Efterhand har World Solar Challenge blivit en tävling för studentlag.
Mest meriterat är Delft-universitetet i Nederländerna med sin Nuon-sponsrade bil Nuna som vunnit fyra år i rad och kommit tvåa två år i rad.
De två senaste tävlingarna har vunnits av Tokai-unversitetet i Japan och teamet Tokai Challenge.
Från början fanns inga begränsningar när det gäller solceller. GM Sunraycer använde till exempel samma typ av högeffektiva – och superdyra - solceller som finns på satelliter.
Nu finns begränsningar både i ytstorlek och solcellskvalitet. Max sex kvadratmeter kiselsolceller.
Batterierna får inte heller vara hur stora som helst. Vikten för varje batterityp är noga specificerad. Till exempel 21 kilo för litium jon-batterier, 70 kilo för nickel metallhydrid och 125 kilo för vanliga blysyrabatterier.
Men sträckan är densamma som från början – 300 mil rakt över den australiska kontinenten från Darwin i norr till Adelaire i söder.
Minst två och max fyra förare får registreras. Föraren får inte väga under 80 kilo, annars får man komplettera med barlast.
Tävlingen pågår mellan klockan åtta på morgonen till klockan fem på eftermiddagen och tar i stort sett en hel vecka i anspråk.