Premium

Volvo: ”Nästa generation elmaskiner gör vi själva”

När Volvo lanserade eldrivna XC40 i Los Angeles låg mycket fokus på märkets transformation. Bland annat ambitionen att kapa till sig en marknad som utvecklare av elmotorer.

Publicerad

I fjol avslöjade Volvo Cars att utvecklingen förbränningsmotorer ska knoppas av. De verksamheter som sysslar med detta ska avskiljas och omorganiseras och slås samman med Geelys motsvarigheter. En omorganisation som berör cirka 3 000 Volvo-anställda.

Men bara för att förbränningstekniken har blivit persona non grata i Volvos fokusskifte mot elektrifierat innebär det inte att motorutvecklingen läggs ner. Nej, det här gör att drivlinepersonal i stället kan lägga allt krut på framtidens elmaskiner.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här