Elbilar
TEST: Nya VW Polo - inte längre liten
En gång i tiden var Polo minstingen i Volkswagens portfölj, men den tiden är förbi. Den senaste och sjätte generationen Polo har vuxit ordentligt och är idag lika stor som fjärde generationens Golf.
En gång i tiden var Polo minstingen i Volkswagens portfölj, men den tiden är förbi. Den senaste och sjätte generationen Polo har vuxit ordentligt och är idag lika stor som fjärde generationens Golf.
VW Polo har hamnat lite i bakvattnet bakom den omåttligt populära Golf, men har trots ett mindre fokus lyckats sälja 3 900 bilar framtill sista augusti i år. Det gör modellen marknadsledande inom det segment som kallas A0, dvs. bilar i samma klass som t.ex. Toyota Auris och Skoda Fabia som intar platserna efter Polo.
Som de flesta småbilar så utgör bensin det övervägande drivmedlet. Fördelningen i år är 99,5% bensin och bara 0,5% diesel. Redan nu har VW över 1 700 förhandsbeställningar på nya Polo…utan att kunderna sett bilen förutom på bild. Men vad är det då som gör just VW Polo så populär? Frågar man ägarna så är den lättkörd med en stor portion körglädje och den är bekymmersfri. Många gillar designen och komforten i framsätet. Baksätet har varit okej, inte mer.
Nya VW Polo har alltså vuxit jämfört med sin föregångare. Byggd på MQB-plattformen (gemensam för de flesta produkter i koncernen med tvärmonterad motor), mäter den Idag drygt 405 cm på längden och med en 94 mm längre hjulbas så har innerutrymmena ökat en hel del. Det märktes i framsätet där jag kunde sträcka ut mina långa ben ordentligt.
Baksätet har också blivit rymligare och två vuxna har inga problem att sitta bakom en normallång förare. Man köper inte en VW Polo för att lasta mycket bagage, men utrymmet har faktiskt ökat med 25% och nu sväljer den 351 liter jämfört med föregångarens 280 liter.
Interiört känns nya Polo ombonad och bekväm. Möjligheten att välja färgkombinationer, både exteriört och interiört, gör att man kan individualisera bilen helt efter eget tycke. Testbilen var utrustad med en färg som kallas Energetic Orange och den hittade vi även på instrumentpanelen. Fräscht!
Instrumenteringen känner vi igen från VW Golf. Den är logisk och lättanvänd. För ett tillägg kan man numera även få den senaste generationen digitala instrumenteringen, Active Info Display, LED-strålkastare, LED- baklyktor, klimatanläggningen Air Care Climatronic (komplett med luftkvalitetssensor och allergenfilter), trådlös laddning för smartphones (med induktiv anslutning till antennen som tillval) och ett av de största panoramasoltaken i sin klass (med 10 mm bredare och 20 mm längre öppning än tidigare). Ett ytterligare tillval är chassit Sport Select som har aktiva stötdämpare. Vill man ha ett schysst ljud så kan man addera en 300 W stark ljudanläggning från den legendariska amerikanska hörlurstillverkarens Beats.
VW har inte heller snålat med förarstöden och säkerheten. Här hittar vi Front Assist, Blind Spot Sensor, adaptiv farthållare, trötthetsvarnare, passagerarskyddsystemet Pre-Crash, Hill Hold Control och närområdesövervakningen Front Assist med City Emergency Brake och Pedestrian Monitoring (fotgängarigenkänning). Alla dessa system har fokus på säkerheten.
Till Sverige kommer modellversionerna Polo, Polo GT och Polo GTI samt olika paket och tillval som ger massor av valmöjligheter. Motorerna kommer att ha ett effektspann från 90 till 200 hk, alla Euro 6-klassade. För första gången erbjuds Polo med en fordonsgasdriven motor, nya 1,0 TGI som har en effekt på 90 hk. Räckvidden på fordonsgas är cirka 390 km enligt körcykeln NEDC.
Bensinmotorerna sträcker sig från 1,0 TSI 95, via helt nyutvecklade 1,5 TSI 150 Evo med cylinderavstängning (ACT), till GTI med TSI-motorn som har en effekt på 200 hk, vilket kan jämföras med föregångarens 192 hk. Dieselversionen (TDI) har 95 hk. Testbilen var utrustad med den lilla bensinmotorn på 95 hk som förväntas bli bästsäljaren i Sverige.
Vi fick testa bilen på vägarna runt Hamburg. På Autobahn kändes den riktigt pigg även i högre hastigheter. Självklart får man varva upp den lilla 1,0 liters trecylindriga motorn för att bäst få ut effekten och detta gör man bäst med den 5-växlade manuella lådan. Föredrar man att inte själv växla så finns den även med den 7-stegade DSG automaten, men ärligt talat så passar manuell låda bäst med bilen.
Nya Polo är riktigt kul att köra. Följsam på krokiga vägar vid aktiv körning och bekväm på motorvägen i högre farter. Femte växeln fungerar faktiskt mer som en överväxel och får ner varvtalet betydligt vid körning på Autobahn. Men ska man accelerera så får man växla ned till fyran.
Motorn i testbilen var alltså den trecylindriga TSI bensinmotorn på 95 hk och ett vridmoment på 175 Nm. Bränsleförbrukningen vid blandad körning anges till låga 4,4 l/100 km (DSG: 4,6 l/100km) och CO2-utsläppet är 101 g/km (DSG: 105 g/km). Accelerationen 0-100 km/h är måttliga 10,8 sek och toppfarten är 187 km/h.
Rekommenderat cirkapris är från 158 000 kr. Till och med lanseringen i mitten av november finns dock ett introduktionserbjudande på från 149 900 kr. Pristillägget för dubbelkopplingsväxellådan DSG är 15 500 kr. Även den nya gasmotorn 1,0 TGI 90 är beställningsbar, med det rekommenderade cirkapriset 179 900 kr. Den gasdrivna versionen, som är miljöbilsklassad i Sverige, erbjuds med en 5-växlad manuell växellåda, två gastankar på 75 liter/12 kg och en 40 liter stor bensintank. Räckvidden på fordonsgas är cirka 390 km enligt körcykeln NEDC.
Nya VW Polo är en riktigt trevlig bekantskap, snygg, sportig och med ett pris som borde tilltala de som inte har behov av en stor bil och uppskattar körglädje. Den är bättre än föregångaren i alla avseenden. Är det något jag skulle vilja addera till utrustningen så är det kurvhandtag som av någon anledning saknas. Annars har VW lyckats riktigt bra.
FOTO: Håkan Nilsson & Volkswagen AG