Elbilar
TEST: Mercedes AMG GLA 45 när du vill ha kul på jobbet
AMG har tagit en fyrcylindrig tvåliters motor och för hand (precis som för 50 år sedan) optimerat den med en twinscroll-turbo, smidda kolvar och en aluminiumtopp som gör att bilen utvecklar hela 381 hk och 475 Nm vridmoment. För att sätta detta lite i ett jämförelseperspektiv så handlar det om en effekt på 191 hk/cylinderliter, vilket är mer än de flesta supersportbilar mäktar med.
För 50 år sedan grundades AMG av två före detta ingenjörer på Mercedes som kände att det gick att plocka ut mer prestanda ur motorerna. Man köpte bilar av sin före detta arbetsgivare och började med att montera ner motorerna in i minsta beståndsdel och allt gjordes för hand.
Idag, 50 år senare, är AMG den del av Mercedes som står för den yttersta prestandan och varje motor är fortfarande byggd för hand.
2017 erbjuder Mercedes hela 29 AMG modeller i Sverige, allt från AMG A45 till den rekordvinnande AMG GT R. Eftersom SUV marknaden stadigt växer i en snabbare takt än de flesta bankkonton, så valde jag att fokusera på en modell som kan platsa hos de som behöver en SUV, älskar att köra bil och inte är beredd att betala mer än för en välutrustad mellanklassbil.
Mercedes AMG GLA45 är en kompakt SUV som bygger på A-klassens plattform (som lanserades 2012), där vi hittar ytterligare tre olika karossformer. Redan i grunden är A-klassen en riktigt trevlig bil att köra och en stark konkurrent till bl.a. VW Golf, Volvo V40 och Opel Astra.
SUV modellen (som egentligen är en Crossover) GLA kom 2013 men har haft det lite svårt att hävda sig på marknaden. Inte för att den är sämre än sina konkurrenter utan mer därför att den försvunnit in i den stora floran av modeller som Mercedes erbjuder.
Precis som med alla andra modeller har AMG sett till att ”förädla” modellen med allt det läckra som ingår i ”paketet”. Exteriört ser man direkt skillnaden mot vanliga GLA. Här hittar vi en kraftfullare front med stora luftintag, svarta backspeglar och fönsterlister samt 19” hjul med 45 profil som är snyggt men en aning obekvämt på dåliga vägar.
Bak skiljer den sig från basmodellen med fyra rektangulära avgasrör, diffusor och en spoiler i bakrutans överkant. Snyggt och lagom återhållsamt för att inte bli för vulgär.
Interiört går bilen i svart med röda sömmar. Kolfiberinlägg i instrumentpanelen och röda detaljer runt ventilationsutblåsen. Läderratten är liten och härligt greppvänlig, också med röda sömmar.
AMG Performance-stolarna är inte bara snygga att se på utan ger ett riktigt bra stöd i alla led. Instrumenteringen är densamma som i standardbilen med skillnaden att hastighetsmätaren går upp till över 300 km/h.
Infotainment-systemet som utgörs av en 8” skärm som för tankarna osökt till första generationen iPad. Inte den snyggaste lösningen men fungerar bra. Menyerna är lättarbetade och utbudet av grundinformation är detsamma som i vanliga GLA.
Ljudsystemet i AMG GLA45 är, precis som i alla Mercedes toppmodeller, fantastiskt. Navigationen är lättarbetad och här finns även uppkopplingar för Android Auto och Apple CarPlay.
Men det är under skalet de verkliga skillnaderna finns. AMG har tagit en fyrcylindrig tvåliters motor och för hand (precis som för 50 år sedan) optimerat den med en twinscroll-turbo, smidda kolvar och en aluminiumtopp som gör att bilen utvecklar hela 381 hk och 475 Nm vridmoment.
För att sätta detta lite i ett jämförelseperspektiv så handlar det om en effekt på 191 hk/cylinderliter, vilket är mer än de flesta supersportbilar mäktar med.
För att klara av att plantera all denna kraft till vägbanan är AMG GLA45 utrustad med den effektiva fyrhjulsdriften AMG Performance 4MATIC som fördelar greppet individuellt till varje hjul. För ett tillägg kan man utrusta bilen med AMG Dynamic Plus-paketet med differentialbroms på framaxeln för ett ännu bättre grepp. (Testbilen hade detta)
Tillsammans med den 7-stegade AMG SPEEDSHIFT DCT-sportväxellådan skickar ”paketet” iväg bilen 0-100 km/h på 4,4 sekunder med ett skönt mullrande ljud och läckra avgassmällar. Med en toppfart som är elektroniskt begränsad till 250 km/h (går att beställa 270 km/h) blir detta en riktig racerbil, något jag verkligen fick känna på. Givetvis är AMG GLA45 utrustad med alla tänkbara förarstöd- och säkerhetsdetaljer som man hittar i övriga Mercedes modeller.
På Falkenbergs Motorbana fick bilen bekänna färg. Detta är en av Sveriges snabbaste racerbanor, med en utmanande chikan i slutet av start- och målrakan. Där kommer man in hastigheter som är långt över det olagliga på de flesta vägar och där de stora ventilerade bromsarna får visa vad de går för.
Här finns låååånga sugande kurvor där man kämpar mot centrifugalkraften för att hitta apex in i nästa kurva. Aldrig under mina varv bjöd bilen på någon obehaglig överraskning utan var fullständigt följsam. Fungerar det där så fungerar det på E4 eller riksväg 45. Så är det!
Fast det är ju klart. Det är inte alltid som man vill eller kan utnyttja bilens fulla kapacitet och då är det rätt skönt att man kan välja mellan ett antal olika körprogram, t.ex. Comfort som passar fint vid långkörningar.
Då blir inte bara chassisättningen mjukare utan utväxlingen gör att man kan komma ner i en så låg förbrukning som 7,4 l/100 km vid blandad körning, vilket inte är illa med tanke på den närmaste brutala prestandan. CO2 värdet anges till 172 g/km.
Okej. Nu har jag snackat prestanda och utrustning. Dags för lite praktisk information. Detta är en kompakt SUV (4,4 m lång och 1,8 m bred) som jag kanske hellre skulle vilja kalla Crossover. Markfrigången är 15 mm lägre än en vanlig GLA (som inte heller har en imponerande markfrigång).
Fram sitter man riktigt bra men baksätet är kanske i det trångaste laget. Passar två kortvuxna men inte en 197 cm lång redaktör. Bagagerummet sväljer 421 liter med baksätet uppfällt och 1 235 liter nedfällt. Ingen laståsna alltså, men det är inte heller konkurrenterna.
Jag gillar den här bilen. Den har en härlig prestanda och väghållning men framförallt en känsla av kvalitet i allt från den handbyggda motorn till de avvägda detaljerna i interiören. Man sitter skönt i framsätena när man pressar bilen till det yttersta, ackompanjerad av ett ljud som bara AMG kan få fram.
Det är en relativt trång bil för en barnfamilj men det är också t.ex. VW Golf. Behöver man mer bagageutrymme så kan man ju alltid välja Shooting Brake modellen. Mercedes AMG GLA45 startar på 582 900 kr och det är faktiskt rimligt med tanke på vad man får för pengarna. Så behöver du inte en ”lastbil” och gillar att köra bil, då är detta kanske något för dig.
FOTO & FILM: Håkan Nilsson & Mercedes-Benz