Elbilar

TEST: BMW 6-serie Gran Turismo

Mittemellan den nya 5-serien och den lyxiga 7-serien, placerar BMW den nya halvkombin 6-serie Gran Turismo. En större och framförallt snyggare bil är föregångaren 5-serie GT och med ett väl tilltaget innerutrymme.

Publicerad

Mittemellan den nya 5-serien och den lyxiga 7-serien, placerar BMW den nya halvkombin 6-serie Gran Turismo. En större och framförallt snyggare bil är föregångaren 5-serie GT och med ett väl tilltaget innerutrymme.

När BMW lade ner 5-serie Gran Turismo (GT) var det säkert en hel del BMW fans som applåderade beslutet. Modellen som byggdes på gamla 7-seriens plattform blev ingen succé, mycket på grund av att designen uppfattades som klumpig. Men smaken är som bekant individuell och personligen var jag en aning kluven.

Nya 6-serie GT har samma praktiska halvkombilösning som den svårsålda 5-serie GT med skillnaden att detta är en elegant bil med drag som påminner om bl.a. Audi A7. Javisst är den höga bakdelen fortfarande ett föremål för åsikter, men själv tycker jag att BMW lyckats skapa en sportig framtoning i kombination med den praktiska halvkombilösningen.

Under den stora halvkombiluckan döljer sig ett bagageutrymme som borde få bl.a. Volvo V90 att skämmas. Här kan man stoppa in hela 610 liter på en plan yta och smått imponerande 1 800 liter med baksätet nedfällt men så är detta en ganska stor bil. Med en längd på drygt fem meter så är den 8,7 cm längre än föregångaren 5-serie GT och i samma storleksklass som 7-serien .

Interiört känner man igen sig från BMW 5-serien. Samma fina instrumentering och funktioner. De sköna framstolarna bjuder in till långfärder, likaså det generösa baksätet som tack vare den långa hjulbasen, har ett rejält tilltaget benutrymme. Dock är baksätet egentligen bara avsett för två personer, precis som i 7-serien.

Eftersom testbilen var mer eller mindre fullutrustad, fanns här också två touchskärmar som en extra komfortkrydda för baksätespassagerarna. Nya 6-serie GT har dessutom en markfrigång på strax över 20 cm, vilket också bidrar till en förhöjd sittposition och ett lättare insteg.

Att köra den här drygt fem meter långa bilen är skönt. På motorvägen är den otroligt tyst och komfortabel. På krokiga vägar är den utpräglat sportig. Fjädringen är perfekt avstämd och alla ojämnheter är ett minne blott. Den adaptiva dämpningen och de olika körprogrammen hjälper till att hitta rätt inställning för alla typer av körningar.

Nya 6-serie GT är utrustad med BMW:s fina fyrhjulsdrift, xDrive och en elektronisk stötdämparkontroll. Tillsammans med sportväxellådan, som är standard på testbilen (M-paketet) och har ett tillägg på 2 900 kr för övriga varianter, så är det här en av de skönaste bilar man kan köra idag. Mitt tips är att satsa på sportväxellådan.

Självklart kommer nya 6-serie GT med de allra senaste säkerhetssystemen och förarstöden, men tyvärr ingår dessa i två olika paket som adderar till priset. För 10 700 kr extra får man det lite enklare paketet och det avancerade paketet går lös på 27 400 kr. Vill man dessutom addera den aktiva fyrhjulsstyrningen, så kostar den 12 300 kr.

För att sammanfatta mina intryck behöver jag egentligen bara ett ord: HÄRLIG! BMW har lyckats med att skapa en bil som inte bara är betydligt snyggare än sin föregångare, utan även skönare att köra. Kombinationen av kvalitet, komfort och sportighet är bland det bästa man kan få idag. Att bygga en kombikupé är ett briljant val. Här tar man tillvara på bilens sportiga och samtidigt eleganta design, med kombins praktiska lastförmåga.

Om vi tittar på vilka konkurrenter den har så finns det egentligen bara en, nya Audi A7 och den kan bli en tuff motpart. Men eftersom den inte kommer att finnas för testkörning innan årsskiftet så är det nya 6-serie GT som avslutar 2017 på toppen!

Fakta om testbilen:

Modellen var en 630d GT xDrive med M-paketet. Under huven finns en treliterssexa på 265 hk som utvecklar 620 Nm vridmoment. Accelerationen 0-100 km/h går på 6,0 sekunder och toppfarten är 250 km/h. Den blandade förbrukningen ligger på 5,9 l/100 km och CO2 värdet är 154 g/km. Priset på 630d med bakhjulsdrift börjar på 614 000 kr och testbilen som var fullutrustad hamnade på hela 1 034 000 kr.

(Övriga specifikationer hittar du här.)

FOTO: Håkan Nilsson