Elbilar

TEST: Audi Q2 2,0 TDI quattro 190 sport

Audis topp representant i den växande kompakt SUV klassen, övertygar med prestanda och körglädje. Men smakar det så kostar det, ska det visa sig.

Publicerad

Audis topp representant i den växande kompakt SUV klassen, övertygar med prestanda och körglädje. Men smakar det så kostar det, ska det visa sig.

I våras testade min kollega, Sara, en av de mindre motorvarianterna av Audis nya lilla Suv, Q2. Hon gillade det mesta, men den något underdimensionerade motorn på 1,0 liter och 116 hk lämnade ändå lite att önska, trots att Audi lyckats med att ge den en hyfsad prestanda.

Men det är nog inte den variant som de flesta egentligen skulle välja, så jag kände att man kanske skulle testa en Q2 med en mer kraftfull motor och det var ingen dum idé skulle det visa sig. 2,0 TDI quattro Sport med 190 hk, en väl beprövad diesel som vi hittar i många modeller inom VW koncernen, har hittat en perfekt lekkamrat i Q2.

Med 400 Nm vridmoment så är det här en riktigt kvick SUV. 0-100 km/h klarar den på fullt respektabla 7,3 sekunder och toppfarten är 218 km/h. I samarbete med den sköna S tronic automatlådan är det här en helt annan värld än den variant som Sara testade. Den blandade förbrukning är 5,1 l/100 km och CO2 värdet 134g/km.

Audi Q2:s toppmodell är inte bara riktigt bekväm på landsväg, den levererar också en stor portion körglädje. Självklart är den utrustad med en mängd förarstödsystem och säkerhetsdetaljer, som de flesta Audi modeller. Men testbilen har ett problem. Eftersom den var utrustad med 235/40 breda lågprofildäck på 19” fälgar (tillval) så blev vägljudet väldigt irriterande. Visst är det snyggt men…

Exteriört så var testbilen riktigt läcker. Förutom de snygga fälgarna så adderade de nedlackade stötfångarna och silverfärgade detaljerna extra sportighet. Dubbla avgasrör avslöjade att det handlade om en mer påkostad bil med bättre prestanda.

Interiört var det inte mycket som skiljde från testbilen i våras förutom de bekvämare stolarna, sportratten och aluminiumlisten i instrumentpanelen. Förarmiljön är skön och lättarbetad med Audi virtual cockpit (tillval) och den 8,3” MMI skärmen (också tillval). Här hittar vi alla funktioner som i de större Audi modellerna. Dessutom var testbilen utrustad med en heads-up display (tillval) som utgjordes av en plastskiva som fälls upp när man startar bilen.

Trots att Audi Q2 bara är 4,19 m lång, så rymmer bilen utan vidare fyra vuxna. Baksätet är överraskande bekvämt men saknar uppvärmning, något man borde kunna begära av en bil i den här klassen. Bagageutrymmet är relativt stort och rymmer 405 liter med baksätet uppfällt och 1 050 liter nedfällt (40/20/40).

Audi Q2 2,0 TDI 190 quattro Sport var en riktigt trevlig bekantskap. Snygg, välutrustad och härlig att köra. Priset börjar på 340 000 kr (314 300 kr för 150 hk varianten) men det brukar inte stoppa där. Testbilen var utrustad till den grad att priset hamnade på 566 800 kr och då blir den i dyraste laget. Som jämförelse kan nämnas att den större Audi Q5 med samma motor börjar på 445 900 kr och då känns den spontant som ett bättre köp. Fast det är ju klart att även den går att ladda på med en hel del utrustning. 

 

FOTO: Håkan Nilsson