Elbilar

Test: Audi A7 50 TDI – elegant, men inte en fullpottare

Den digitala förarmiljön är bland det bästa i branschen
Tekniken är densamma men inredningen är mer sparsmakad än i A8
Svepande landsvägar gör att A7:an verkligen kommer till sin rätt
Den nya bakdelen, med det helomspännande bakljuset särskiljer nya från gamla generationen
Publicerad

Mycket gemensamt, men en enormt annorlunda upplevelse. Audi A7 är trots delad teknik med storebror A8 en helt annan typ av bil.
Men trots mängder av plus – finns det ett dieseldoftande frågetecken.

Stil, teknik och finess. Den andra generationen av Audi A7 bygger vidare på det framgångsrika konceptet av fyrdörrarscoupéer. Utseendemässigt har man uppdaterat framförallt med en bredare grill, lite skarpare karosslinjer samt nya strålkastare och baklyktor. Mentaliteten har som vanligt varit: Ändra inte det som inte behövs.

Något som dock har ändrats är insidan – och det rejält. Här har man lyft över det mesta när det kommer till teknik från A8:an vilket bland annat innebär tre rejäla skärmar. Den första, som sitter framför ratten, är tillverkarens nu välkända digitala instrumentering Virtual Cockpit. I mittkonsolen sitter sedan en skärm för all infotainment och under denna sitter den tredje. Denna visar i normalfallet klimatanläggningen, men vid adressinmatning så dubbeljobbar den som skrivplatta – ett extraknäck den sköter med bravur.

Tekniken må vara densamma, men i övrigt är interiören en helt annan jämfört med A8:an. Nr 7 är mer avskalad och klinisk vilket ska återspegla en mer förarorienterad inriktning.
Så hur är den då att köra?

Dieseln kastrerar upplevelsen

Motorn i bilen är samma V6-diesel som i den A8 vi testat tidigare . Men drivlinan upplevs helt annorlunda. I ”åttan” var det komfort som gällde – i A7 vill Audi förmedla något annat. Och visst känns den många gånger som ett sportigare alternativ, men tro inte för en sekund att det är ett alternativ till en habil bensinare. Den åttastegade växellådan man parat ihop motorn med är långt ifrån blixtsnabb, och verkligen inte alls så raffinerad som den DSG-automat som Audi annars använder (sitter dock i bensinalternativet). När man står på verkar bilen, sportläge inmatat till trots, ifråga sätta intentionen – med resultatet att den släpar i reaktionerna.

Därför kan man säga att bilen är lite kastrerad med dieseln. Stylingen, design och framtoning får en att ha högre förväntningar när det kommer till engagerande körning. Visst, det går ganska snabbt att få upp bilen i fart och i högre hastigheter på motorvägar är det inga problem. Men det skaver ändå lite att man som förare inte får den direkta responsen som man förväntar.
För de som dock nöjer sig och tycker att hetsstamp på gaspedalen inte är något som passar deras vardag – då håller dieselndrivlinan måttet. Den är grundstark och tack vare bra ljudisoliering blir aldrig knattret något störande.

Precis som i A8:an har man petat med ett 48-voltssystem i bilen. Det innebär en kombinerad startmotor/generator samt ett litet litiumjonbatteri. Resultatet är att bränsleekonomin blir bättre och att bilen under gynnsamma förhållanden kan stänga av motorn och surfa på el under korta sträckor. Och precis som i flaggskeppsmodellen har man ett batteri av säkerhets- och assistanssystem. Hela 39 stycken finns att tillgå, dock är Ai-parkering (där man kan parkera bilen utan att sitta i) inte introducerat än.

Relativt praktisk – men inget för långskånkar

Klassen med fyrdörrarscoupéer har design som adelsmärke – och av förståeliga skäl sker det på bekostnad av praktikalitet. Men coupésiluett till trots, A7:an har inte avsagt sig alla pretentioner till att vara en praktisk vardagsbil. Bagageluckan (bilen är ju en form av halvkombi) öppnas rejält och bara man kommer över lasttröskeln så sväljs det 535 liter eller 1 390 liter om man fäller baksätena (går dock inte att få helt platt). Audi känner sin kundbas och för de som spelar den ädla sporten Golf har man sett till att det får plats med två bagar även ofällt.
Dock stjäl den sluttande taklinjen en del huvudutrymme för baksätespassagerare och för de som kör ”foursome” – packa in de kortare i bollen bak.

När det kommer till tillvalslistan finns det ett par saker man bör överväga. Har du utrymmet – välj fyrhjulsstyrning. Tekniken ger en meters mindre svängradie, vilket är enormt uppskattat när det är dags för ärenden i stan eller om man ska navigera trånga garage. Likaså är den digitala instrumenteringen – utan den tappar man mycket av den fantastiska teknik som bilen har. Även adaptiv luftfjädring är ett smart drag att kryssa i. Detta för att hålla ordning på bilens storlek och tyngd – särskilt när vägförhållandena inte är optimala.
Något man dock bör undvika är att specificera allt för stora fälgar. Förvisso ser det läckert ut med rejäla 21-tummare, men det påverkar komforten. Redan med de 20-tummare som testbilen var utrustad med kunde man känna vart det barkar.

Pris

Så vad kostar det då att få åtnjuta en A7:a. Listpriset startar på 662 000 kronor, då med en 340 hästars bensinare under huven. Testbilen vi körde var dieseln på 286 hästar och den startar på 668 000 kronor. Alltså under 15 basbelopp för den som har det utrymmet. I framtiden kan det bli aktuellt med fyrcylindriga alternativ – och då lär fler tjänstebilister få in A7:an på radarn (dock inget sagt om en laddhybrid). Men sen kommer tillvalen. Luftfjädring kostar 19 100 kr, fyrhjulsstyrningen 23 100 kr, Virtual Cockpit med navigation är ytterligare 22 200 kr. Totalt kunde vi summera ihop testbilen till 950 900 kronor.

Fakta Audi A7 50 TDI

Motor: V6 Diesel
Effekt: 286 hästkrafter
Max vridmoment: 620 Nm
Officiell bränsleförbrukning: 0,55–0,58 liter per mil
Bränsleförbrukning under vårt test: 0.89 liter per mil
Koldioxidutsläpp: 142–150 g/km
Skatt (efter 1 juli 2018): 7 398 kr
Förmånsvärde: från 9 925 kr/mån
Förmånsvärde testbilen: 14 733 kr/mån