Elbilar

Ska Toytota sätta in manuell växelspak i elbilen?

Kommer möjligheten att påverka elmotorn kunna locka konservativa att byta till en elbil? Foto: Toyota

Patentansökningar avslöjar en elbil med en växelspak och kopplingspedal. Men det är oklart om Toyotas utrustning bara är attrapper.

Publicerad

Elbilstillverkarna säger sig producera körglada modeller, men bilentusiasterna är sällan imponerade. Nu tar Toyota till ett nytt grepp som kanske kan locka över de konservativa förarna till batteridrift – en manuell växellåda för elbilar. Det skriver nyzeeländska Stuff.

Detta kan sammanfogas av de åtta nya patent som den japanska biljätten har lämnat in till the United States Patent and Trademark Office. I elbilen kan föraren välja mellan ett automatläge eller att köra manuellt med vad Toyota kallar för en pseudo-växelspak, och bilen har en tredje pedal som agerar koppling.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här