Premium Så tjänar elbilarna på att få en andra växel ZF Friedrichshafen vill utrusta alla elbilar med bolagets nya tvåväxlade automatlåda. Det ska innebära att tillverkarna inte längre behöver välja mellan ett högt initialt vridmoment och toppfart. John Edgren Publicerad 1 aug 2019 kl 11.17 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annons (Artikeln är uppdaterad)Tvåväxlade automatlådor som General Motors Powerglide, lanserad 1950, tillhör historien – i stort sett. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ bilmotor elbilar premium Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Premium De hyllades som visionärer – sedan kom bakslagen Nydanande teknikprojekt lanseras ofta med pukor och trumpeter. Det gäller även i vätgasbranschen. Men flera uppmärksammade elektrolysörer har drabbats av problem.
Premium Granskning: Pyspunka för den gröna vätgasomställningen Vätgasrevolutionen går trögt i Sverige, visar Ny Tekniks kartläggning • Enorma planer – men endast lite ny vätgasproduktion • Stora problem i flera pionjärprojekt.
Premium Vätgas på förskola kräver strikt säkerhet: ”Inte lättaste miljön” Ett 17 meter högt evakueringsrör är en nytillkommen säkerhetsåtgärd för Sveriges första förskola som ska drivas med vätgas.