Premium Så tjänar elbilarna på att få en andra växel ZF Friedrichshafen vill utrusta alla elbilar med bolagets nya tvåväxlade automatlåda. Det ska innebära att tillverkarna inte längre behöver välja mellan ett högt initialt vridmoment och toppfart. John Edgren Publicerad 1 aug 2019 kl 11.17 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Logga in här Prova Ny Teknik – 1 kr för en månad Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ bilmotor elbilar premium
ANALYS ”Fusion kan bli kärnkraften som enar politiker – över blocken” Bill Burrau: När den första testreaktorn från fusionsbolaget Novatron invigdes var den vanliga oenigheten i energidebatten långt borta.
FORDON Lastbilsjättarna går ihop: ”Ska forma utfasningen av fossila bränslen” Hino Motors och Mitsubishi Fuso bildar nytt bolag med notering på Tokyobörsen 2026.
DEBATT ”Effektavgifter är inte ett problem – de ger oss chans att tänka nytt” DEBATT. Utmaningen är att elnätsavgiften både behöver vara lätt att förstå för kunden samtidigt som den ger rättvisande signaler, skriver Johanna Lakso, Power Circle.