ELBILAR
Ram avslöjar: Kommande el-pickupen får rekordstort batteri och räckvidd

Ett batteri tre gånger större än en vanlig personbil och en räckvidd på 800 km. När Ram ger sig in i pickup-fighten är det med ett kapacitet som trumfar alla konkurrenter.
När det Stellantis-ägda märket Ram visade upp sin eldrivna pickup tidigare i år levererade man fyra löften. Modellen 1500 REV skulle vara ledande när det kom till räckvidd, dragkapacitet, lastförmåga och snabbladdning.
Nu har tillverkaren släppt specifikationer och i varje fall på pappret har man sett till att hålla vad man lovade.
Modellen, som lanseras i slutet av 2024, kommer erbjudas med två olika batterier. Dels ett standardbatteri på 168 kWh vilket då ska räcka till ungefär 560 kilometers körning. Inte tillräckligt för att kunna leverera på sina löften, alltså. Därför finns det även ett rejälare pack på 229 kWh. Med detta ombord ska det enligt Ram gå att köra 800 km per laddning.
De siffrorna innebär att man slår GMC Hummer EV på fingrarna då denna har ”klena” 212 kWh batteri. Men ännu viktigare blir det att slå räckvidden som GMC Sierra EV kommer med – för den bilen är mer jämförbar och har en planerad lansering samtidigt som Ram 1500 REV.
Pickupen är byggd på Stellantis STLA Frame, en plattform utvecklad specifikt för koncernens största fordon. Med denna kommer även den senaste tekniken vilket bland annat innebär 800-volts teknik. Detta möjliggör snabbladdning i upp till 350 kW och om man hittar laddare för detta ska det gå att få 18 mils räckvidd på en tiominuters-laddning. Plattformen har även stöd för plug&charge, V2V/V2H/V2G samt flertalet separata kretsar att ta ut ström ur.
Ram ledande på räckvidd och laddning?
I Ram 1500 REV kommer man likt Ford F-150 Lightning ha flertalet olika uttag som kan leverera mellan 3,6 och 7,2 kW vari man kan driva verktyg och annat man vill ansluta.
Så långt hävdar Ram att man då är ledande på räckvidd och laddning, men man hade ju två löften till. Dragkapaciteten uppges till 6,3 ton och på flaket ska det gå att lasta 1,2 ton – klart tillräckligt för att kunna agera riktig arbetshäst.
Något man inte satt upp som ett löfte, men som kommer på köpet i och med elektrifiering – är prestanda. Systemeffekten i bilen är på 500 kW vilket innebär att accelerationen 0-100 km/h går på 4,4 sekunder.
Första lanseringsmarknad är hemlandet USA. Vad ett stycke Ram 1500 REV kan tänkas kosta återstår att se – dock lär det vara markant högre än vad de vanliga fossildrivna pickisarna går för.