Sugen på en eldriven crossover men tycker att vanliga E-tron är för stor – och VW ID.4 är för enkel? Då kommer nu svaret i form av Q4 E-tron som innebär att den tyska tillverkaren nu etablerar sig i kompaktklassen.
Men trots att Audi har som slogan ”Vorsprung durch Technik” – är de faktiskt bara trea på bollen. Tekniken är koncerngemensam och är en spegling av vad vi redan sett i VW ID.4 och Skoda Enyaq.
Dock är man först med en sak, den så kallade sportback-taklinjen. För utöver vanliga Q4 så släpps även en version med mer sluttande tak.
Tittar vi på det tekniska så kommer de båda modellerna initialt att erbjudas i tre versioner. Enklast blir Q4 35 som då har bakhjulsdrift och 170 hästkrafter parat till ett batteri med nettokapacitet på 52 kWh. Ovanför denna finns modellen kallad 40 som har lite mer tryck i motorn (204 hk) samt ett större batteri på 77 kWh.
Toppmodellen Q4 50 får dubbla motorer, fyrhjulsdrift och en maxeffekt på 299 hästkrafter. Köpare som väljer detta får då en bil som utöver snabbare acceleration även ska ha bättre framkomlighet samt kunna ge mer fäste vid kurvtagning.
De båda exklusivare modellerna med det stora batteriet har även värmepump som standard, vilket då bidrar till sänkt förbrukning eftersom överskottsvärme från högvoltsbatteriet kan användas till att värma kupén.
Annons
Räckvidd Audi Q4 E-tron
Tittar vi på laddning så kan instegsversionen Q4 35 laddas med 7,4 kW med växelström och upp till 100 kW med snabbladdare. För bilarna med 77 kWh-batteriet är det 11 kW AC samt 125 kW DC som gäller. Okej, men hur långt kan man ta sig när batteriet är fulladdat?
Officiellt så ska 35:an klara 341 km, 40:an 520 km och den dubbelmotoriga 50 får en räckvidd på 488 km. Sportbackversionerna ska ha något lägre energiförbrukning, vilket ger 349 i instegsversionen och 497 i flaggskeppet.
Audi Q4 e-tron. Foto: Audi
Vid lanseringen var det en frågestund, och på den direkta frågan från Ny Teknik om vad det är som gör Q4 till Audi när det kommer till körning, och då speciellt quattro-fyrhjulsdriften – blev svaret svävande. De medger att alla fordon på MEB-plattformen har ”identisk grund” men att man från Audis håll valt att bland annat använda olika dimensioner på hjulen för att på så sätt få en annan karaktär.
Prist för en Q4 35 E-tron startar på 475 000 kronor. Mellanversionen 40 börjar på 564 700 kr och 50 går loss på 641 900 kronor. Vill man ha den slankare sportbacken så är pristillägget 22 700 kr.
Bilen har försäljningsstart under april och landar ute i handeln i juni, sportback-bilarna kommer dock först efter sommaren.