Elbilar

Premiär: Hyundai spänner bågen – här är Ioniq 5

Hyundai Ioniq 5 Foto: Hyundai
Hyundai Ioniq 5 bakifrån. Foto: Hyundai
Fronten av en Hyundai Ioniq 5. Foto: Hyundai
Insidan av en Hyundai Ioniq 5. Foto: Hyundai
Hyundai Ioniq 5. Foto: Hyundai
Hyundai Ioniq 5. Foto: Hyundai

Retrodoftande design, men modern teknik. Nu har Hyundai officiellt presenterat elbilen Ioniq 5 – en modell som innebär ett kliv upp i segmentet.

Publicerad

Redan när Hyundaigruppen i höstas presenterade sin nya elbilsplattform förstod man att den koreanska tillverkaren hade spänt bågen rejält. I stället för att ”bara” vara en i mängden, med prestanda som alla andra, har de gått steget längre.

Plattformen stöder nämligen både 400- och 800 volt, så kallat ”Vehicle-2-load” och 220 kW snabbladdning – något som ingen annan erbjuder. Visst, Porsche Taycan/Audi E-tron GT har 800 volt och klarar snabbladdning på 270 kW, men har inte V2L.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här