Elbilar
Porsche avslöjar första detaljerna kring nya elbilen

En ny plattform och löftet om att vara ”det sportigaste i klassen”. Nu har Porsche lättat något på locket kring sin kommande elbil, Macan EV.
När det kommer till att introducera en elbil i modellfloran var Porsche tydliga med att det var viktigt att det hela första och främst skulle vara en Porsche. Dna:t skulle inte urvattnas bara för att man ändrade drivlina. Resultatet var Taycan som byggdes på specialplattformen J1.
Men nästa modell på gång är baserad på en helt annan plattform och ska attrahera en annan typ av kund. Nämligen de som vill ha en crossover. Tidigare har tillverkaren inte sagt mycket mer än att det är en eldriven version av deras kompakta modell Macan – men nu får vi mer information.
Det är Antoon Janssen, ansvarig för drivlinor för Macan som i intervju avslöjat nya detaljer om vad som komma skall. Enligt Janssen har man utgått från samma permanentmagnetmotorer som de som sitter i Taycan, men att man arbetat om dem rejält. Det uppger tidningen Autocar.
En av nyheterna är att de nya motorerna får ett arrangemang för magneterna som kallas ”double V” samt att man ändrar till kiselkarbidhalvledare. Det senare ska göra att man minskar energiförluster.
Macan med eldrift kommer att få två av dessa motorer, en per axel vilket ska kunna ge upp till 450 kW/612 hästkrafter samt över 1 000 Nm i vridmoment. Självklart kommer även bakhjulsdrift vara ett alternativ, något som då innebär att man kapar ena motorn. Dock kommer det inte vara något man initialt erbjuder enligt drivlinechefen.
Vidare uppger Autocar att Porsche arbetat för att få viktbalansen bakåt i bilen. Det har Porsche uppnått genom att den bakre motorn placerats ”så långt bak som möjligt”.
En annan nyhet som den nya Macan kommer med blir att det är den första elbilen som får Porsches tvåkammar-dämpare. Detta ska bidra till ökad komfort men även bästa möjliga justermån i systemet.
För att bilen ska bli lättare att handskas med har styrvinkeln ökats med 15 procent samt att bakhjulsstyrning med upp till fem gradar nu finns med.
Batterierna då?
Och så slutligen en av de viktigaste parametrarna för elbilar – batterier. Porsche uppger till Autocar att alla versioner av Macan-elbilen kommer att få ett 100 kWh stort batteripack. En storlek man anser är optimalt. När det kom till räckvidd eller laddprestanda har man dock officiellt inte givit några siffror, men räkna med att det lär ligga runt 50 mil samt att det handlar om snabbladdning på över 200 kW tack vare 800 volts elarkitektur.
Dock säger tillverkaren att man har ett system som delar upp batteriet i två om du laddar vid en station med 400 volt. Dessa ska då kunna laddas ”parallellt” vilket ska påskynda processen.
Första gången Porsche pratade om Macan EV var när PPE-plattformen som man utvecklar tillsammans med Audi presenterades. Då hette det att bilen skulle presenteras 2023. Nu är den tidsplanen spräckt och först 2024 ska den nya elbilen göra entré.