Premium

Polestar 3: Bilen världen vill ha men inte behöver

ANALYS. Att vilja rädda klimatet och samtidigt lansera en lyxig prestanda-suv är inte en alldeles enkel kombination. Det blev tydligt när Polestar presenterade sin tredje bilmodell, skriver Ny Tekniks Johan Kristensson.

Publicerad

Under veckan bjöd Polestar in journalister och bilälskare från hela världen till Köpenhamn för att prata lite om sin nya bil, Polestar 3. Det är en nära fem meter lång suv med plats för fem. Den är givetvis helt elektrisk, precis som tvåan.   

Polestar är en pigg uppstickare i elbilsvärlden och bolaget har hittills gjort många rätt. Det började visserligen lite konstigt med Polestar 1 – bolaget ville bli en spjutspets inom elektrifiering men presenterade en laddhybrid. Med Polestar 2 blev det dock tydligt att biltillverkaren var något på spåren. Den svala och avskalade nordiska designen i kombination med ett rättframt sätt att tala om bilismens hållbarhetsutmaningar blev ett vinnande koncept.  

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här