ELBILAR

Peugeots sjusitsiga elbil – ”Slår huvudet på spiken ”

Peugeot E-5008

En sjusitsig elbil som inte kostar skjortan. Enligt Peugeot är E-5008 en ”enhörning” i branschen då den erbjuder utrymmen och möjligheter som ingen annan i segmentet har. Stämmer det? Ny Teknik har provkört.

Publicerad Senast uppdaterad

Är du på jakt efter en eldriven crossover, då är alternativen många. Men kryssar du i rutan sju säten, då försvinner snudd på alla. Och tittar du på vad som finns i det mellanstora segmentet många familjer letar i – då är det helt tomt.

Ett hål att fylla, anser Peugeot, som lanserar E-5008, en sjusitsare där utrymme, genomtänkta lösningar och design paras med ett överkomligt pris.

För bra för att vara sant? Det åkte Ny Teknik till Danmark för att testa.

Peugeot E-5008
Peugeot E-5008
Peugeot E-5008
Peugeot E-5008
Peugeot E-5008

Design

När man närmar sig E-5008 ser den ganska nedtonad ut. Modern javisst, men fortfarande utan att vara allt för futuristisk. Först när du ställer den bredvid sin föregångare ser man verkligen hur mycket som har hänt. 

Här är det tillverkarens nya ”grill”, strålkastare och bakljus. Tydliga designval som gör att köpare får upplevelsen av det senaste, utan att det ska avskräcka.

På insidan är det första som möter en den lilla ratten och ovanför den en böjd skärmpanel. I skärmpanelen finns både förarinstrumentering och infotainment.

I mittkonsolen finns en touchpanel som ersätter fysiska knappar. Denna innehåller ”knappar” för de viktigaste menyerna och det går även att individualisera panelen efter eget tycke.

Interiören i övrigt är rymlig och sätena samt trimpanelerna är smakfullt valda. Det ljusa tyget ser snyggt ut och tillsammans med ett öppningsbart glastak gör det kupén ljus. 

Peugeot E-5008
Peugeot E-5008
Peugeot E-5008
Peugeot E-5008

E-5008 sällar sig som ovan nämnt till den lilla skaran sjusitsiga elbilar och här har Peugeot tänkt på att det ska vara en bruksbil som fyller vardagsbehov. Baksätet är skjutbart (60/40) och delbart 40/20/40. Därtill går sätesryggen att ställa i andra sätesraden för att man ska kunna öka komforten. På komfortsidan kan även easy access-skjutning av andra raden göras så att det går att ta sig in på rad tre utan allt för stort mankemang. 

Med alla säten fällda bak går det att skjuta in föremål på två meter. Som femsitsig får man 748 liter lastutrymme och med alla sju säten uppe får det plats 259 liter bagage. Det senare motsvarar ungefär två kabinväskor eller för den delen en storhandling.

Dra går också att göra, maxvikten för den framhjulsdrivna instegsbilen ligger på ett ton.

Teknik

Den stora Stellantisgruppen börjar nu rulla ut elbilar på det som kallas STLA-plattformarna och E-5008 är en av de första modellerna på plattformen. Denna modell baseras på arkitekturen Medium som är anpassad för mellansegmentsbilar med räckvidder på upp till 66 mil. 

E-5008 går att få i tre olika versioner: Insteget har ett 73 kWh-batteri och en elmotor på 157 kW. Nästa steg har ett batteri om 96 kWh och en något starkare elmotor på 170 kW. Toppversionen har dubbla motorer med en systemeffekt på 235 kW, kombinerat med 73 kWh-batteriet. 

När det kommer till räckvidd har endast insteget fått en officiell siffra. 488 till 502 km ska den klara av med en förbrukning på 1,77–1,83 kWh/mil. Det stora batteriet ska räcka till över 600 km räckvidd om man får tro uppgifter från Peugeot.

Ett frågetecken i sammanhanget är snabbladdningskapaciteten. STLA är en ny plattform, men maximal kapacitet i E-5008 är på ganska beskedliga 160 kW. Laddning 10–80 procent ska enligt Peugeot gå att göra på 36 minuter.

Peugeot E-5008
Peugeot E-5008
Peugeot E-5008
Peugeot E-5008
Peugeot E-5008
Peugeot E-5008
Peugeot E-5008
Peugeot E-5008

På vägen

Peugeot riktar E-5008 mot familjer och för dagen vill företaget att vi ska ta en roadtrip med bilen. Från Kastrup till Åhus. Så vi börjar dagen i Danmark med att återvända till Sverige. 

Bilen rör sig lätt iväg och eldriften gör sitt för att bilen ska kännas både rapp och trygg. Följsam i hur man vill föra den i trafiken. En sak som kantstöter körupplevelsen något är bromspedalen. I mitt tycke är den inte optimalt kalibrerad. Man får trycka ned den rätt långt innan något händer, och när det gör det är det förhållandevis hårt direkt – vilket gör det lite hackigt.

När vi kör i motorvägshastighet får vi möjligheten att testa assistanssystemen. Filhållaren är intressant då den ska komma ihåg var i filen du vill ha bilen placerad. Vill du att den ska ligga mer åt höger i filen, gör den det om du slår på funktionen när du ligger där. Likaledes kan du välja att bilen ska hålla vänster. Skälet till detta ska vara att man ska underlätta för motorcyklister som gärna kör om på insidan när det är långsamgående trafik. 

I motorvägsfart är bilen väldigt trygg att köra, det som stör mest är att det är en hel del vindbrus. Det samt att när man ska göra ändringar i infotainmentsystmet är det inte så intuitivt att få till och skärmen känns lite slö. Oroväckande med tanke på att det här är en helt ny plattform vars system man borde ha tagit bra höjd för.

Mot slutet av dagen får vi möjlighet att testa på Skånes mindre och slingrigare vägar. 157 kW eller motsvarande 210 hästkrafter räcker utan problem för att hålla både marschhastighet och humöret uppe. Accelerationen är inte bländande, men samtidigt tillräcklig för att utan ångest kunna ta sig iväg snabbt i en korsning eller dylikt. 

Vissa kanske tycker att den lilla ratten Peugeot har inte passar i en så här stor bil, att man vill ha en större och köttigare. Personligen gillar jag den och även om E-5008 inte är inriktad på att ge körglad förare en involverande upplevelse är styrningen väl anpassad och gör det lätt att placera bilen. 

Peugeot E-5008
Peugeot E-5008
Peugeot E-5008

Ekonomi och förbrukning

Vad kostar då en E-5008? När Ny Teknik testar bilen är detta inte klart. Ett riktvärde är att den ska kosta runt 3 000 euro mer än lillebror E-3008. I Sverige kostar E-3008 från 560 000 kr och om det visar sig att priset för den sjusitsiga bilen börjar runt 600 000 kronor vore det enormt bra. Kia EV9 är nog bilen den närmast kan jämföras med – och den börjar då på 200 000 kronor mer.

Ytterligare en intressant sak är att Peugeot säger att de ska börja med åtta års nybilsgaranti på sina STLA-modeller. Det är ett statement som lär locka dem som känner sig osäkra inför märket. Dock är det inte klargjort exakt när tillverkaren börjar med detta.

Officiell förbrukning för den version av E-5008 som vi testade ska ligga på mellan 1,77 och 1,83 kWh/mil. 

Peugeot vill lyfta fram att den även är en bil anpassad för långresor. I jämförande tester med en hastighet på 130 km/h ska bilen ha en förbrukning på 2,45 kWh/mil. För Long range-bilen innebär det även att den klarar längre per laddning (392 km) än konkurrenterna. 

Summerat

Jag tycker att Peugeot slår huvudet på spiken med E-5008. Det här är genomtänkt och väl utfört – i ett segment som ännu så länge är väldigt tomt. Här får du en sjusitsig elbil med god prestanda, trevliga köregenskaper och inte minst vardagsanpassad praktikalitet. Det skjutbara baksätet, 40/20/40-delningen och en tredjerad som är användbar – detta i ett förhållandevis kompakt paket. 

Det här kan mycket väl bli ett populärt val, om vi bara vet priset.

Fakta

Peugeot E-5008

Pris: inte officiellt
Drivlina: Elmotor, framhjulsdriven
Maxeffekt elmotor: 157 kW/210 hästkrafter
Max vridmoment: 345 Nm
Acceleration 0-100 km/h: 9,7 sekunder
Topphastighet: 170 km/h
Batterikapacitet: 73 kWh
Snabbladdningskapacitet: 160 kW
Ombordladdare: 11 kW
Räckvidd på el: 488-502 km
Officiell förbrukning: 1,77-1,83 kWh/mil
Årsskatt: 360 kr
Bagageutrymme: 80 liter (tre sätesrader), 748 liter (med tredje raden fälld)
Max släpvagnsvikt: 1 000 kg
Längd: 4 790 mm
Bredd: 1 890 mm
Höjd: 1 690 mm
Vikt: 2 218 kg