ELBILAR

Officiell: Kolla in Fords version av Volkswagen ID4

Ford Explorer EV

Lånad grund men tydlig designskillnad och egen känsla. Nu har Ford presenterat Explorer EV. En MEB-baserade elbil som blir teknisk kusin med VW ID4, Skoda Enyaq och Audi Q4.

Publicerad Uppdaterad

Det har var känt sedan länge att Ford och VW-koncernen har tekniksamarbete kring elbilar. Men när den förra väl kommer med sin nyhet som helt baseras på den senares teknik – är det mycket som skiljer. Det här är inte någon form av enkel ”badge engineering”.

Grunden är som sagt VW:s MEB-plattform, en dedikerad elbilsarkitektur som allt från Cupra Born upp till ID Buzz bygger på.

För Explorer EV har Ford satsat på att bygga en bil som designmässigt går att dra paralleller till sina stora suvar. Det är rakare vinklar än de som står att finna på en ID4.

Även baktill så har man valt en mer fyrkantig design.

Ford Explorer EV
Ford Explorer EV
Ford Explorer EV

Går att vinkeljustera skärmen i Explorer EV

Utsidan är tydligt annorlunda från VW – men på insidan är det verkligen väsensskilt. Den 15 tum stora skärmen kör Fords egna mjukvara och en smart grej är att skärmen går att flytta och vinkeljustera vilket gör att bakom skärmen har bilen vad tillverkaren kallar ”My Private Locker” vilket är ett ”gömt” utrymme för telefon, plånbok eller annat.

Nedanför skärmen finns i mittkonsolen plats för två telefoner som kan laddas trådlöst och därtill finns ”Megaconsole”. Det senare är ett förvaringsfack där man får ned en 1,5-litersflaska eller för den delen en bärbar dator.

Likt MachE- har man satt högtalare ovanpå instrumentbrädan och i denna har man även inkorporerat en ljusramp.

Lastutrymmet är på 450 liter, vilket då är större än i Fords större elbil Mach-e – men fortfarande markant mindre än det man hittar i en ID4.

Vad är det som har följt med från MEB-plattformen då? Jo, det finns några små detaljer. Växelväljaren är en rotationslösning likt den på ID Buzz samt att knapparna för ljusjustering samt fönsterhissar är samma lösning (den senare kör två knappar istället för fyra)

Effekt på 340

Instegsmodellen får bakhjulsdrift och denna har 170 hästkrafter, vilket är lägre än vad VW/Skoda/Audi erbjuder. Nivån över får 286 hästkrafter, vilket är mer än VW/Skoda/Audi, och toppversionen som är fyrhjulsdriven kommer med en effekt på 340 vilket även det är mer än VW-koncernens alternativ.

Ford Explorer EV
Ford Explorer EV
Ford Explorer EV
Ford Explorer EV
Ford Explorer EV

Vad det är för batterikapacitet, räckvidd och förbrukning har Ford inte avslöjat än. Dock får vi en hint – det ska vara möjligt att ladda 10 till 80 procent på 25 minuter.

Ford Explorer EV kommer lanseras under året, men exakt när den ska finnas ute i bilhallarna har inte tillverkaren gått ut med.