Miljarder till klimatbonus för bilar – och stora utsläppare straffas

2021-09-06 15:31  
Miljö- och klimatminister Per Bolund (MP). Arkivbild. Foto: Erik Simander/TT

Regeringen fyller på med nya pengar för klimatbonusen för bilar – 1,9 miljarder kronor i år och 550 miljoner nästa år. Samtidigt blir det högre skatt för de som köper nya bilar som släpper ut mer.

Pengarna för årets klimatbonus har redan tagit slut och utbetalningarna stoppades i augusti. Nu vill regeringen fylla på med 1,9 miljarder kronor.

– Det här är verkligen ett kärt besvär, säger miljö- och klimatminister Per Bolund (MP) på en pressträff.

Bonusen kan fås om man köper en bil med låga utsläpp. Nästa år räknar regeringen med att ytterligare 550 miljoner kommer att behövas.

Nästan 4 miljarder

Totalt presenteras åtgärder för runt 3,9 miljarder kronor för transportsektorn i budgeten för 2022. Runt 3 miljarder tillförs 2021.

Transportsektorn står för runt en tredjedel av Sveriges totala utsläpp och riksdagen har beslutat att utsläppen ska minska med 70 procent till 2030, jämfört med 2010.

– Det här är satsningar som möter vår tids stora utmaningar, inte minst klimatkrisen och den pandemi som har drabbat oss, säger Bolund.

För att finansiera ökad klimatbonus kommer det som kallas malusdelen i bonus-malus-systemet att förändras, det vill säga att de som köper en bil som släpper ut mer kommer att få betala högre skatt de tre första åren efter köpet.

En rad andra förändringar görs av bonus-malus, bland annat att det sätts ett tak för bilar som kostar mer än 700 000 kronor.

– Har man råd med en så dyr bil behöver man inte statens hjälp för att göra ett klimatsmart val, säger Per Bolund.

Regeringen kommer efter att förslaget skickats på remiss återkomma till riksdagen med ett förslag om höjd malus under 2022. Det kommande förslaget bedöms kunna träda i kraft den 1 juni 2022.

Järnvägsunderhåll

Regeringen tillför en miljard kronor i budgeten för 2022 avseende järnvägsunderhåll, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

– Det är trångt på spåren, det finns inte plats för mer smart järnvägstrafik, säger han.

Regeringen föreslår också en sänkning av banavgifterna under 2021, vilket ska göra det billigare för transportföretagen som kör på järnvägen, enligt ministern.

Kollektivtrafikbolagen, som har haft det tufft under pandemin och fått olika stöd för att kompensera biljettbortfall och annat, lovas nu ytterligare en miljard kronor under 2022.

En annan post i den långa listan på åtgärder är 111 miljoner kronor för att införa ett nationellt biljettsystem vad gäller kollektivtrafik. Regeringen vill också satsa på nattågstrafik till norra Sverige, därmed föreslås Trafikverket få mer pengar 2024.

Regeringen vill även stimulera cykelpendling genom att lätta på skattereglerna för förmånscyklar, det vill säga cyklar som arbetsgivaren svarar för.

Sådana cyklar med ett förmånsvärde på högst 3 000 kronor behöver inte tas upp till beskattning. Det motsvarar en cykel med marknadsvärde på cirka 15 000 kronor. Det gäller dock bara cyklar som arbetsgivaren köper, inte för privatpersoner.

Fakta: Regeringens förslag

Klimatbonussystemet vid köp av bonusbil tillförs 1,9 miljarder kronor i år och 550 miljoner kronor nästa år.

Maximal bonus blir 70 000 kronor nästa år och 50 000 kronor nästa år.

Lägsta bonus blir 5 000 kronor från och med nästa år.

Samtidigt skärps fordonsskatten för nya bensin- och dieselbilar de tre första åren.

Underhållet av järnvägar får ytterligare en miljard kronor nästa år, 1,1 miljarder 2023 och närmare 2 miljarder 2024.

Banavgifterna sänks redan i år. Här skjuter regeringen till 1,4 miljarder kronor i årets tilläggsbudget.

Kollektivtrafikmyndigheterna får 1 miljarder kronor i kompensation för minskade biljettintäkter till följd av pandemin.

111 miljoner kronor satsas på ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik i Sverige.

För att stimulera cykelpendling ökar regeringen förmånsvärdet som inte behöver tas upp för beskattning till 3 000 kronor.

Källa: Regeringen

Mer om: Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt