ELBILAR

”Man ska inte överdramatisera skillnaden mellan el- och förbränningsmotorer”

Montering i Volvo Cars motorfabrik i Skövde.

I går byggde Volvo sin sista dieselbil. Ett paradigmskifte enligt vissa, ett odramatiskt steg enligt strategichefen Erik Severinson. ”90 procent av våra kunder fördrar annat. Ju mer etablerade elbilarna blir, dess mindre plats finns det för nischade drivlinor.”

Publicerad Uppdaterad

För dryga 20 år sedan skickade Volvo Cars ut ett pressmeddelande de kallade ”Volvo glänser på dieselkalaset”. I detta beskrev tillverkaren att de nu gjorde sin tredje attack på dieselmarknaden och såg en ljus framtid nu när de utvecklade och byggde sina egna motorer. Diesel, det var ett måste för att vara en spelare i premiumsegmentet, ansåg Volvo.

Men kalaset kom av sig och den 26 mars 2024 bröt Volvo taffeln då en XC90 B5 rullade av bandet som den sista dieselbilen med ett Volvomärke.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här