Energi

Kina räddar USA:s batteritillverkare

Batterier från A123.

Nu är två av de hetaste amerikanska batteritillverkarna på väg till Kina – Boston Power och A123. Båda finansieras av kinesiskt kapital.

Publicerad

I höstas gick det kinesiska riskkapitalbolaget GSR Ventures in med 125 miljoner dollar i det sju år gamla batteriföretag Boston Power, som grundats av den svenska kemidoktorn Christina Lampe Önnerud och hennes man Per Önnerud, också han doktor i oorganisk kemi från Uppsala universitet.

Boston Power valde då att bygga en ny batterifabrik utanför Shanghai samtidigt som man bestämde sig för att flytta huvudkontoret från Boston till Peking och tillsätta en kinesisk företagsledning.

Fabriken är snart klar för drift och får en kapacitet på 15 000 batteripaket per år där varje batteripaket är på 30 kWh.

Nu går även det börsnoterade batteriföretaget A123 samma väg. Företaget, som också har sina rötter i Boston, har hittills stöttats av det amerikanska energidepartementet men pengarna är snart slut.

I förra veckan meddelade A123 att man skrivit ett intentionsavtal med den kinesiska komponenttillverkaren Wanxiang Group Corporation om en flerårig finansieringsplan på upp till 450 miljoner dollar totalt.

Det kinesiska avtalet kommer i grevens tid för A123, som väntas få slut på pengar någon gång i höst samtidigt som företaget ska lansera en helt ny teknik för sina litiumjon-batterier under namnet Nanophosphate EXT.

A123 har två batterifabriker för bilbatterier i USA och en i Kina.

När den omskrivna eldrivna lyxbilen Fisker Karma fick batteriproblem i våras var det batteripaket från A123:s fabrik i Michigan som inte höll måttet.

Däremot var det inga fel på A123-batterierna från den kinesiska fabriken.

A123 tappade mycket prestige med Fisker Karma-debaclet samtidigt som missnöjda aktieägare aviserat att man kommer att stämma företaget för att man förlorat pengar på sitt aktieinnehav.

A123 gick till börsen hösten 2009 och var då ett av de hetaste gröna teknikbolagen på USA-börsen och aktiekursen fördubblades på kort tid.

Redan före börsnoteringen hade A123 dragit in 350 miljoner dollar i aktiekapital och nyemissionen i samband med börsnoteringen gav ytterligare närmare 400 miljoner dollar i nytt kapital.

Samtidigt fick A123 statliga garantier på 250 miljoner dollar och kreditlöften på 100 miljoner dollar från Michigan Economic Development Corporation.

Men kostnaderna i batteritillverkningen är större än vad man kan ta ut i pris på marknaden. Enligt den amerikanska analysfirman Dougherty har A123 kostnader på 1,57 dollar för varje dollar som man får i intäkter.