Elbilar
Intensiv jakt på allt högre laddeffekter i Kina
Xpengs elsuv G9 samt laddaren S4. Foto: Xpeng
Den kinesiska elbilstillverkaren tar snabbladdning till en ny nivå. Xpeng har nu öppnat sju laddstationer där det går att ladda med upp till 480 kW.
När ABB för ganska precis ett år sedan lanserade Terra 360 beskrev bolaget den som världens snabbaste laddare för personbilar, med 360 kW.
Flera kinesiska lanseringar den senaste tiden får dock ABB:s laddare att blekna i jämförelse.
Xpeng: 480 kW
Senast ut är Xpeng som nu berättar att bolaget har öppnat sju laddstationer i Kina med laddare av typen S4, som medger effekt upp till 480 kW. Företagets mål är att under nästa år ha driftsatt fler än 500 S4-laddare. De sju stationerna finns i fem stora städer: Beijing, Shanghai, Guangzhou, Shenzhen and Wuhan.
I förra veckan presenterade bolaget elbilen G9, med ett batteri som tack vare ny 800-voltstarkitektur kan ta emot upp till 400 kW. Energi för 20 mils körning kan därmed överföras på fem minuter.
Nio: 500 kW
Högst effekt hittills står Nio för, som i juli presenterade en laddare med 500 kW effekt, vilket innebär en strömstyrka på maffiga 650 ampere. Den ska börja installeras runt om i Kina och Europa under året.
GAC Group: 480 kW
I augusti presenterade GAC Group laddaren A480. Som namnet antyder är effekten precis som för Xpeng S4 480 kW. Innan presentationen fanns rykten om att laddaren skulle kunna lämna upp till 600 kW, men så blev det alltså inte.
I Kina tycks det helt klart råda en intensiv konkurrens i jakten på allt högre laddeffekter. Men antalet fordon som kan ta emot så mycket energi på så kort tid är ännu så länge mycket begränsat. Det krävs att batteri och laddare samspelar för att så svindlande överföringar ska vara möjliga.