ABB lanserar snabbaste elbilsladdaren: ”Finns många fördelar”

2021-09-30 07:30  

Terra 360 blir världens snabbaste DC-laddare för personbilar. Ännu finns ingen bil som kan ta emot så hög laddning. Hur snabba kan laddarna bli?

Möjligheten att snabbladda elbilen längs långresan var en avgörande faktor för elbilens genomslag. Därför utvecklades likströmsladdaren (DC-laddare), som numer medger laddhastigheter upp till 350 kW. Elbilspionjären Teslas egen snabbladdare Supercharger version 3 medger ännu så länge bara 250 kW. 

Nu presenterar ABB en DC-laddare med 360 kW effekt, som därmed blir världens snabbaste när den börjar säljas i slutet av året, om ingen annan presenterar något ännu snabbare innan dess. ABB kallar laddaren för Terra 360. Den medger tankning av 10 mils räckvidd på mindre än tre minuter.

Varför är det viktigt att höja effekten med 10 kW och bli snabbast? 

– Det finns många fördelar. Ju högre effekt desto snabbare går det att ladda. Det är viktigt att vi kan fortsätta driva utvecklingen framåt. Man ska inte behöva vara rädd för att det är upptaget på laddstationen, eller att man inte hinner ladda, säger Mats Peterson, chef för ABB:s affärsområde Electrification i Sverige, till Ny Teknik. 

En nyhet är att en och samma laddare kan förse upp till fyra bilar med energi samtidigt, vilket ABB också blir först i världen med enligt egen utsago. En tidigare ABB-laddare (Terra 184) har haft stöd för upp till två. 

Tre sätt att fördela

Energin kan fördelas på tre sätt till de fyra laddkablarna:  

  • Varje bil får lika mycket effekt. 
  • Den som börjar ladda först får max effekt tills bilen är fulladdad. 
  • Dynamisk eldistribution, där laddaren känner av vilken laddhastighet respektive bil kan ta emot. Skulle fyra bilar tanka samtidigt och alla har stöd för 90 kW eller mer blir fördelningen alltså 90 kW vardera. 

Laddaren är kompakt och behöver inget intilliggande kraftpaket, vilket gör den enklare att placera om utrymmet är snålt. Foto: ABB

Operatören ställer själv in vilken fördelningsprincip som ska gälla. 

Bolagets ingenjörer i Nederländerna har lyckats komprimera laddaren till en enda enhet, så att det inte behövs ett intilliggande kraftpaket. Därför hoppas ABB att den ska bli attraktiv för de som vill erbjuda laddning men har ont om plats, till exempel drivmedelsstationer i städer. 

Det finns ännu ingen bil som kan ta emot så hög effekt som 360 kW. Porsche Taycan tillhör toppskiktet med 270 kW, de flesta ligger långt under det.  

– Laddaren är framtidssäkrad. Så länge vi ligger snäppet före elbilstillverkarna är vi nöjda, säger Mats Peterson.

Även för lastbilar

Stora laddnätverk som Ionity och Electrify America är förstås tänkbara kunder, men även svenska energibolag, privata åkerier och andra företag med egna fordonsflottor. 

– Vi ser nu hur Volvo och Scania kommer ut med många nya modeller av ellastbilar. De är uppe och nosar på 360 kW. Stora delar av lastbilssektorn kommer att elektrifieras. Senast i dag läste jag att Volvo levererat den första elektriska betonglastbilen. Det är alltså inte bara för att frakta chips, utan även tunga transporter, säger Mats Peterson och syftar på Scaniachefens uttalande i Ny Teknik för några år sedan. 

Hur snabba kan laddarna för personbilar bli? Har ni någon målsättning för framtiden? 

– Vi har inte satt något sådant mål. Men i andra branscher, som för bussar och lastbilar, kan man ju komma upp i 1 000 kW, visserligen inte med samma kompakta lösning utan intilliggande kraftpaket, säger han. 

ABB gav sig in i elbilsladdbranschen för ett tiotal år sedan, och har sedan dess levererat fler än 21 000 DC-snabbladdare. Antalet AC-laddare börjar närma sig en halv miljon. 

Terra 360-laddarna kommer främst att tillverkas i Italien. De har stöd för upp till 920 volts spänning och 400 ampere strömstyrka. 

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt