ELBILAR

Här släpper jag ratten i 130 km/h på Autobahn – funkar Fords nya system?

Ett ”enkelt” nivå 2-system som knockar Teslas ”totala självkörningsförmåga”. Under en dag i Tyskland släppte Ny Teknik ratten och lät Fords teknik köra Autobahn.

Publicerad Uppdaterad

Det är fem år sedan dödsolyckan med en ”självkörande bil” inträffade i USA. En incident som gav branschen rejäl pyspunka och gjorde att racet mot den första autonoma bilen kom av sig. Men det har inte hindrat exempelvis Tesla från att fortsätta sälja tillvalet ”total självkörningsförmåga” till sina kunder.

Trots år av uppdateringar är dock systemet fortfarande långt ifrån färdigt… och faktum är att Tesla nog får se sig slagna av rätt många när det kommer till att verkligen lansera ett fungerande system för förarassistans i dagsläget. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här