Populärteknik
Här är Sveriges nya eko-bil!
Liten, lätt och snygg och byggd på ett helt nytt sätt i nya, lätta material. Den väger bara 130 kilo och kostar under 50 000. Den heter Smite och vill bli Sveriges nya cityfavorit.
På onsdag ska personerna bakom Stockholmsföretaget Vehiconomics för första gången berätta om sina planer på ett helt nytt cityfordon – en trehjuling för både vanliga bensin- och etanolmotorer och elmotorer.
Det sker på Energitinget i Älvsjö där Sveriges samlade energikunskap visas upp och diskuteras.
- Vi har hittills varit väldigt tysta om vad vi hållit på med, men nu blev vi inbjudna av Energimyndigheten och då tackade vi ja, säger Håkan Lutz, en av de tre grundarna, till Vehiconomics.
Vad handlar det om?
- Vi har ett smart koncept hur man ska bygga ett snyggt och säkert stadsfordon som drar lite bränsle och blir billig i inköp.
- Både chassi och kaross är gjutna i kompositmaterial och väger nästan ingenting, motorn är liten och bränslesnål och hela fordonet är konstruerat för kostnadseffektiv produktion.
Vad är det för material och vad är det för motorer?
- Chassit är en ”monocoque” med störtbur som byggs av sandwichkomposit, ungefär som en Formel 1-bil, och karosser formas av en mycket tunn, okrossbar plast.
- Vi bygger för ett antal olika motorlösningar, där vi redan från början har en traditionell förbränningsmotor och ren batteridrift med elmotor, men där den extremt lätta konstruktionen också gör att det går enkelt att utrusta den med bränsleceller eller hybriddrivlinor.
När kommer bilen?
- I sommar hoppas vi kunna börja sälja. Vi har en rullande funktionsprototyp men behöver bygga en produktionsprototyp också. Men vi har redan kontakt med företagen som ska bygga chassi och kaross åt oss.
- Men det är ingen ”bil”. En bil är en stor och tung sak. Vi bygger inga bilar, vi bygger en ny typ av fordon.
Hur stor är den och hur mycket bränsle drar den?
- Den första modellen är tvåsitsig och har tre hjul. Det är en av finesserna som gör den lätt och billig att bygga. Den blir strax under tre meter lång och kommer att dra 0,15–0,17 liter milen i stadstrafik.
Det låter som en EU-moped?
- Ja den blir lika liten, men den blir säkrare, tystare, snålare och mer miljövänlig. Den går att typbesiktiga som en EU-moped för max 45 kilometer i timmen, men den ska typbesiktigas för hastigheter runt 90 kilometer i timmen också.
Har byggt Eco Marathon-bilen Agilis
Håkan Lutz säger att idén bakom Vehiconomics är att skapa en bekväm och snygg citytransport med helt ny teknik.
- Det byggs många små bilar i dag, men de är byggda i plåt och väger mer än ett ton. Vi har reducerat komplexiteten i bilbyggandet med 90 procent och byggt en bil för ett enda specifikt transportbehov – säker citypendling.
Håkan Lutz, Andreas Broryd och Sohrab Kazemahvazi startade Vehiconomic i april förra året.
Sohrab Kazemahvazi är teknikern, de två andra är ekonomer.
Sohrab Kazemahvazi doktorerar på KTH i materiallära. Han är expert på lätta material och var med och byggde KTH:s supersnåla Eco Marathonbil Agilis, en trehjuling i kompositmaterial som ställer upp för tredje året i rad i Shell Eco Marathon i sommar.
- Andreas och jag träffades på Handelshögskolan i Stockholm och återförenades efter flera år i detta projektet, säger Håkan Lutz.