Elbilar

Här är Hyundai Ioniq 6 – satsar på aerodynamik

Hyundai Ioniq 6 Foto: James Holm
Hyundai Ioniq 6 Foto: James Holm
Hyundai Ioniq 6 Foto: James Holm
Hyundai Ioniq 6 Foto: James Holm
Hyundai Ioniq 6 Foto: James Holm
Hyundai Ioniq 6 Foto: James Holm
Ratten med lysdioder i Hyundai Ioniq 6. Foto: James Holm
Ratten med lysdioder i Hyundai Ioniq 6. Foto: James Holm
Hyundai Ioniq 6. Foto: James Holm
Hyundai Ioniq 6. Foto: James Holm
Hyundai Ioniq 6 Foto: James Holm
Hyundai Ioniq 6 Foto: James Holm

Från ”klossig” retro till full aerodynamik. När Hyundai lanserar Ioniq 6 är den unik i sin design och en förlaga för den koreanska bilen – är en svensk ikon.

Publicerad

Olika biltillverkare har olika filosofier när det kommer till design. Men i en bransch där man jagar kostnader och försöker bygga skalfördelar – inverkar det mycket på hur bilar ser ut. Ta VW:s nya generation elbilar VW ID4, Skoda Enyaq och Audi Q4. Visst är det olika märken och det är vissa skillnader i kaross och design – men de är lika.

Så är det inte inom alla koncerner. Syskonen Kia och Hyundai har gått helt olika väg med sina elbilar – och den senare har inte heller tanken på att skapa ett eget ”familje-dna” för sina Ioniq modeller. Snarare tvärt om.

– Varje Ioniq-modell ska svara upp mot en specifik grupp och livsstil. Ioniq 5 var retro och för lite yngre – med Ioniq 6 är målet de som vill ha progressiv design och en trevlig körkänsla, säger Maxime Deloget, produktchef för Ioniq 6 på Hyundai Europa, vid ett pressevenemang.

När Ioniq 5 lanserades var den lite fyrkantiga retrodesignen hyllad. Men istället för att fortsätta på det spåret har man med ”6:an” hämtat inspiration från något annat.

– Bilen är inspirerat av Prophecy-konceptet som i sin tur har Streamliner-bilarna som förebild. Här i Europa har vi ju Saab 92 som ett tydligt exempel på det som utöver att vara aerodynamisk även var väldigt futuristisk, säger Maxime Deloget.

Hyundai Ioniq 6 Foto: James Holm
Hyundai Ioniq 6 Foto: James Holm

Bilen är faktiskt den längsta Hyundai någonsin gjort. Designen, med en lång svepande taklinje har gjort att man kunnat förbättra aerodynamiken enormt jämfört med elbilsbrodern Ioniq 5. I siffror har den så viktiga luftmotståndskoefficienten minskats från 0,29 till 0,21 cd. Något som innebär att Ioniq 6 har en fantastisk energiförbrukning. Instegsmodellens 1,39 kWh/mil är riktigt låg och tittar man på räckvidd ska bilar med ett 77,4 kWh-batteri klara upp till 614 km på en laddning.

– Energieffektivitet har varit fokus med bilen och streamlinerdesignen har gjort att vi kan få över 600 km räckvidd. Utöver just räckvidd är laddning en av de stora trösklarna för elbilskunder och även det har vi löst. Man ska kunna ladda 351 km på en kvart, säger Maxime Deloget.

Samma plattform som Kia EV6

Ioniq 6 bygger på samma grundplattform som Kia EV6 och Ioniq 5, vilket då innebär att man ska kunna snabbladda batteriet i upp till 239 kW. Men på Hyundai trycker man på att även vid en 50 kW-laddare ska det gå att ladda uppbatteriet förhållandevis snabbt. Detta eftersom man löst lång räckvidd med energieffektivitet istället för att endast skeda ner att enormt batteri.

Även inuti har man en delvis annan filosofi än i sin tidigare elbil. Där den förra skulle uppvisa ljus och rymd, är det mer omfamnande här. Det är samma typ av skärm och man känner igen spakar och reglage. Men det är ändå en annan känsla.

Något som däremot är nytt är att ratten har fyra lysdioder med vilka den ”pratar” med föraren. Här får man färgindikationer på vilket körläge man har, om backen är i lagd samt laddstatus.

Ratten med lysdioder i Hyundai Ioniq 6. Foto: James Holm
Ratten med lysdioder i Hyundai Ioniq 6. Foto: James Holm

Men hur är det i baksätet? Sluttande taklinjer brukar ju straffa sig utrymmesmässigt. Viket det också gör. Du ska vara under 180 cm för att inte sitta och gnugga flinten i taket. Därtill innebär det låga sätet samt att batterierna ger högt golv – att benvinkeln blir kämpig för vuxna.

Längst bak finns det plats för 401 liter varav 17 av dessa är under lastgolvet. Därtill har bilen en frunk som tar 45 liter i bakhjulsdrivna alternativ eller 14,5 liter om det är en fyrhjulsdriven.

I vår är det marknadsintroduktion för Ioniq 6, exakt vad bilen kommer kosta är inte fastställt än.