Energi

Finland inviger toppmodern batterifabrik

Jukka Koskinen, vd för European Batteries, har ett förflutet inom bland annat ABB.
Hjärtat i produktionen är slutmonteringen; ett stort, vitt rum med en automatisk produktionslinje mitt på golvet. Personalen som arbetar här bär skyddsdräkter med huva, skyddsskor, handskar och ansiktsmasker. Temperatur och luftfuktighet får inte variera mer än någon procent. Foto: European Batteries
Kontroll av ytan på katoderna och anoderna. Det får inte finnas några repor eller sprickor på de belagda och torkade ytorna. Foto: European Batteries
En del av den produktionslinje som tillverkar anoden (”pluspolen”) genom att fästa litiumjärnfosfatet på kopparfolie. En parallell linje i en annan lokal tillverkaren katoden (”minuspolen”) genom att fästa en organisk lösning på aluminiumfolie. Foto: European Batteries
Battericell och en mindre batterimodul. På toppens syns en slavsändare till batterihanteringssystemet. Foto: European Batteries
Den nybyggda fabriken ligger i skogen strax utanför Varkaus i östra Finland. Den räknas som ett av Finlands största industriprojekt på senare år. Foto: European Batteries

Mitt ute i finska storskogen växer just nu en av Europas modernaste batterifabriker fram. Nu vill nystartade European Batteries sälja sina litiumjonbatterier till den svenska fordonsindustrin.

Publicerad

När den 10 000 kvadratmeter stora fabriken i Varkaus i östra Finland invigdes tidigare i veckan var näringsminister Mauri Pekkarinen och en stor del av det finska näringslivet på plats.

Anläggningen är ett nationellt prestigeprojekt, som hittills kostat nästan 450 miljoner svenska kronor. När produktionen är i full gång ska den leverera litiumjonbatterier till bilar, bussar, båtar, truckar och energilager.

Sverige är en marknad som vd Jukka Koskinen nämner flera gånger.

- Vi har redan varit i kontakt med Volvo, Saab, Scania och en myndighet som kallas Invest in Sweden säger han, utan att vilja avslöja vad de kontakterna innebär konkret.

Batterikunskapen har finnarna hämtat från den amerikanska leverantören K2 Energy Solutions.

- Vi har köpt en andel på tio procent i deras företag och fått tillgång till deras recept och teknik, säger Jukka Koskinen.

- Sedan har vi utvecklat våra egna celler, moduler, batteripaket, batterihanteringssystem och byggt upp vår egen produktionsapparat.

Pengarna till den finska satsningen kommer enligt Jukka Koskinen från en rad inhemska företag och privatpersoner.

Största enskilda ägare är industrikoncernen EM Group (äger även finska Ensto, som tillverkar elektrisk utrustning till industrier, fastigheter, elnät och bygger laddstolpar till elbilar).

Den finska staten och Varkaus har också ställt upp med pengar. Fabrikslokalerna - som kostade 150 miljoner att bygga - står till exempel kommunen för, berättar Jukka Koskinen.

Än så länge är batterifabriken under inkörning och vd Jukka Koskinen räknar bara med att producera 3 MWh – mest batterier för tester - under 2010. Nästa år hoppas han produktionen ska öka till 30-50 MWh.

När fabriken är i full gång ska den ha en kapacitet på 100 MWh per år, vilket räcker till 4000 elbilar med ett batteri på 25 kWh.

Men först gäller det att hitta kunder.

- Det finns ett stort intresse för våra batterier, men vi har ännu inte tecknat några långsiktiga avtal, säger Jukka Koskinen

Det finska batteriföretaget har inget nära samarbete med en stor slutkund, som till exempel Samsung har med Bosch och Panasonic med Toyota.

Dessutom möter finnarna en marknad som nästan totalt domineras av japanska, koreanska och kinesiska företag.

- Vi kan konkurrera med automatisering, hög kvalité och bra service. Dessutom erbjuder vi ett helt system, med moduler, paketering och styrning, säger Jukka Koskinen.

- I framtiden kommer det också att behövas fler lokala tillverkare i framtiden, när volymerna ökar och batterierna blir större och därmed dyrare att transportera.

European Batteries använder sig i dag av litiumjärnfosfat (LiFePO4) i sitt batterisystem. Det är ett recept som ger stabila och säkra batterier, som går snabbt att ladda och kan ge mycket energi under en längre period.

Men cellerna har normalt lägre spänning och energitäthet än andra litiumjonbatterier.

Fungerar det med samma blandning till så många olika användningsområden?

- Det är möjligt att det finns andra kemiska sammansättningar som är bättre till vissa applikationer, men vi har valt att enbart satsa på litiumjärnfosfat eftersom det är ett så säkert batterisystem, säger Jukka Koskinen

Ett stort problem för många batteritillverkare är de tvingas kassera många battericeller. Små variationer i blandningen av kemikalier, hantering, luftfuktighet och temperatur kan leda till stora problem med kvalitén.

European Batteries försöker undvika det här problemet genom ett automatiskt kontrollsystem, som först undersöker batterierna och sedan matar in alla värden i en databas

- På så sett kan vi hela tiden se vad som händer i produktionen och snabbt ändra inställningarna om vi upptäcker brister i kvalitén, säger Jukka Koskinen.

Flera batterikunniga svenskar som Ny Teknik har talat med tror ändå att det kommer att bli tufft för European Batteries att klara sig i den stenhårda konkurrensen om företaget inte hittar en stark slutkund som stöttar.

Å andra sidan, som en gäst från ett annat företag utryckte det på festen:

-Vi har i alla fall byggt fabriken ni svenskar bara pratar om…

European Batteries battericell

2003 – Finnish Electric Vehicle Technologies (FEVT) grundas. Bolaget utvecklar ett system för balansera och styra i- och urladdningarna av battericeller (BMS-system). Företaget köper batterier från flera tillverkare, bland annat K2 Energy Solutions.

2006 – FEVT studerar möjligheten att bygga egna batterier och konvertera bilar med förbränningsmotorer till eldrift.

2007 – Samarbetat med K2 Energy inleds; FEVT lämnar in ett patent på BMS-systemet.

2008 – European Batteries grundas; fabriken i Varkaus börjar planeras.

2009 – FEVT and European Batteries slås ihop; fabriken börjar byggas, maskinerna testas.

2010 – Invigning av fabriken 6 juni. 60 personer arbetar i företaget

2012 – European Batteries räknar med att tredubbla kapaciteten till 300 MWh. Nya fabriker är planeras i Europa, kanske i Sverige och möjligen också i Ryssland.

Beräknad spänning: 3,2 volt

Beräknad kapacitet: 42 Ah

Vikt: 1 kg

Energidensitet: 138 Wh/kg, 270 Wh/dm3

Beräknad kalendertid: 3-5 år

Antal laddningscyklar: cirka 3000

Placeras i moduler med 8-768 celler och ett batterihanteringssystem som styr cellernas i- och urladdning.

Källa: European Batteries