Eldriven fusk-Porsche lanserar nya plattformen

2021-02-12 12:00  

Britternas modulära plattform ska kunna anpassas för allt från bussar till små sportbilar. Den första elbilen byggd på deras skateboard är en replika på Porsche 356 från 1955.

Under två år har Watt Electric Vehicle Company utvecklat sin plattform för elbilar, främst inriktad mot små tillverkningsserier. Britternas "Passenger And Commercial EV Skateboard" (PACES) är modulär och ska kunna anpassas för fordon i vitt skilda storlekar – från bussar ner till små sportbilar. Det skriver Green Car Reports.

Man kan välja mellan en rad olika upplägg för motorernas placering, med drivning på fram- eller bakhjulen alternativt fyrhjulsdrift. Plattformens delar av aluminium, magnesium och kompositmaterial är sammanfogade med tekniken Flextech, vilket innebär att man slipper investera i dyr verkstadsutrustning – exempelvis för att gjuta delar anpassade för den specifika modell man bygger.

Som på originalet placeras elmotorn bak i bilen. Foto: Watt Electric Vehicle Company

Tekniken ger en mycket vridstyv plattform med låg vikt. Watt garanterar samtidigt en exakthet som ligger inom en millimeters marginal över hela plattformen – och en säkerhet som lever upp till internationell standard.

Som första modell, för att förevisa företagets skateboard, har Watt byggt en replika av Porsches klassiska 356-modell från 1955. Elbilen har ett batteripack på 40 kWh som ska ge en räckvidd upp till 370 km enligt WLTP-cykeln. Fordonet sägs ha en perfekt 50/50-viktfördelning, och trots att batterierna brukar göra elbilarna tunga så väger bluff-Porschen under ett ton.

Modellen kommer att säljas med två olika elmotorer, vars prestanda ännu inte är angiven. Som på originalet är de placerade bak i bilen.

John Edgren

Mer om: Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt