Elbilar

Deras värmefolie sparar på elbilarnas batterier

Foto: IAV

Elbilsbranschen jagar efter energieffektiva sätt att driva systemen i bilen för att inte behöva kapa på räckvidden. Nu har tyska teknikföretaget IAV utvecklat ett koncept som elbilstillverkare lär älska.

Publicerad

I elbilseran är räckvidd en ny prestandaparameter som har blivit otroligt viktig. Hur många km utan lokala utsläpp klarar en modell? Svaret på den frågan är mer intressant än hur många hästkrafter det finns under huven – eller för den delen hur accelerationssnabb bilen är.

Det här innebär att biltillverkare och underleverantörer har inlett en jakt på hur man kan ta vara på den energi som finns i batterierna. Nu har ingenjörerna på IAV samt specialistföretaget Louisenthal utvecklat ett koncept som verkligen ger plus i flera led.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här