För några år sedan pratades det enormt mycket om dedikerade elbilsplattformar. De som hade dem skröt och sa att de gav dem enormt försprång – de andra pekade på vinsterna med flexibilitet.
Men nu kommer en drivlinan som slår undan fötterna på plattforms-gnabbet då den ska kunna omvandla alla elbilsarkitekturer till hybridalternativ.
Bakom drivlinan står Horse Powertrain, ett motorbolag som ägas av Geelykoncernen och Renault. Och syftet med den nya ”Futrure Hybrid Concept” som visas på bilsalongen i Shanghai är att skynda på övergången till en utsläppsfri framtid.
– I över ett årtionde såg det ut som att batterielektriska bilar var den enda vägen till nollutsläpp – och tillverkare framtidsplanerade enligt detta. Men nu skiftar vi mot en mer teknikneutral värld där olika marknader och applikationer har sina egna hållbarhetsresor. Vårt koncept låter tillverkare lösa detta. Vi kan leverera en hybriddrivlinan som sömlöst kan integreras på en batterielektrisk plattform, säger Matias Giannini, vd på Horse Powertrain, i ett uttalande.
Future Hybrud Concept.Horse Powertrain
Själva enheten är en kompakt och modulär historia där man har bakat ihop förbränningsmotor, elmotor och växellåda i ett. Och fördelen är enligt Horse att den nu gör att tillverkare kan ”hybridisera” sina elbilsplattformar för att tillgodose kunders föränderliga beteenden. Därtill innebär den nya drivlinan att tillverkare kan fokusera på att utveckla en plattform i stället för att satsa på flera parallella.
Systemet är tänkt att agera som räckviddsförlängare till det batteri som elbilar normalt har men tack vare hur det är uppbyggt, med transmission och drivaxel, så ska det kunna erbjuda fyrhjulsdrift både i eldrift-läge samt i ett parallellt läge.
Annons
Designen är framtagen så att hybriddrivlinan ska kunna ersätta den främre elmotorn på en elbil. Och enligt Horse ska det endast behöva ”minimala modifikationer”. Vidare så kommer systemet med växelriktare, DC/DC-omvandlare, ombordladdare samt en 800 V-booster för snabbare laddning.
Förbränningsmotorn stödjer en stor bredd av bränslen, vilket enligt Horse är viktigt då olika delar av världen satsar på olika lösningar för att minska utsläppen från motortrafiken: Det innebär att systemet tål bensin, E85 etanol, M100 metanol samt syntetiska bränslen.
Horse kommer visa upp sin drivlina den 24 april på Auto Shanghai.