ELBILAR

De imponerades av Toyotas elbil med fusk-växelspak

Växelspaken har sex kontakter som anger växelvalet till mjukvaran.

Ars Technica fick provköra Toyotas elbil som låtsas ha manuell växellåda och förbränningsmotor. "Upplevelsen var så märkligt tilltalande", skriver testföraren.

De flesta elbilar saknar helt växellåda, med några få undantag som är utrustade med enklare automatväxellådor. Men bland Toyotas patentansökningar under 2022 kunde åtta sammanfogas till en slags manuell växellåda för elbilar. Då skrev Ny Teknik om biljättens tänkta pseudo-växelspak, och nu har Toyota presenterat produkten i en testbädd. Till detta har Ars Technica fått provköra elbilen med växelspak. 

Manual BEV concept baseras på en Lexus UX300e, och Ars Technica tog bilen några varv runt Toyotas testbana. Mellan sätena sitter en joystick förklädd till växelspak, där en av sex kontakter måste engageras för att välja växel. Bilen har även en falsk kopplingspedal vars varierande motstånd ska ge en verklighetstrogen känsla, och en potentiometer läser av pedalens vinkel. Det skriver Ars Technica.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här