Cupra Born får större batteri och ”E-boost”

2022-04-11 16:15  
Foto: Cupra

I fjol lanserades Cupra Born, det spanska lite fränare syskonet till Volkswagens folk-elbil ID3. Nu uppdateras modellprogrammet och bilen får större batteri samt en E-boost-funktion som ger höjd toppeffekt.

För inte särskilt länge sedan var Cupra benämningen på Seats sportigaste alternativ. Sedan några år tillbaka har man dock brutit ut det som ett eget märke och tagit sina första steg med dedikerade modeller.

En sådan är Born, vilket är en kompakt elbil och kusin till VW ID3. Modellen är Cupras mest sålda i Sverige och för att ytterligare öka på attraktionen lanseras nu ett par viktiga uppdateringar.

Den första är att man kan köpa bilen med ett större batteri. Istället för standardversionens 58 kWh går det att beställa bilen med ett 77 kWh-batteri. Det innebär att Born på pappret klarar av upp till 545 kilometer.

Snabbladdningseffekt på 135 kW

Därtill lanseras även E-boost, en funktion som ökar maxeffekten till 170 kW / 231 hästkrafter. Den här är standard till det stora batteriet – och tillval för 58 kWh-versionen. I det senare fallet kapas accelerationen 0–100 km/h till 6,6 sekunder.

I bilen med det större batteriet innebär den högre vikten att accelerationsvinsten försvinner. Något som även försvinner är mittsätet bak och bilen med stort batteri är bara 4-sitsig.

Positivt med E-boostbilarna är att det inte bara boostas på acceleration. Nej, även snabbladdningseffekten ökas till 135 kW. Detta göra att det ska gå att få 100 km räckvidd vid 6–8 minuters laddning.

Och vad kostar då den nya ”långdistansbilen”? Jo, priset start på 508 900 kronor vilket då är nära 40 000 kr mer än standardbilen och 25 000 kronor mer än E-boost 58 kWh.

Felix Björklund

Mer om: Cupra

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt