Premium

Blockkedja ska minska utsläppen från Volvos batterier

Volvo Cars ska använda blockkedjeteknik för att säkerställa att kobolt, litium och nickel som används i bilbatterierna bryts under etiska former – och till så låga utsläpp som möjligt. ”Utsläppen kan vara 20 gånger högre”.

Publicerad

2019 började Volvo Cars arbetet med att spåra ursprunget av kobolt i sina elbilsbatterier via en blockkedja. I dag används tekniken för att spåra kobolt i alla laddbara bilar som tillverkaren säljer, både för de rena elbilarna XC40 Recharge och C40 samt laddhybrider. 

🔒 För att läsa artikeln behöver du vara prenumerant


Prova Ny Teknik – 89 kr
för 2 månader


Få tillgång till allt på nyteknik.se samt e-tidningen.
Prenumerationen förnyas automatiskt efter din provperiod till ordinarie pris 299 kr/månad. Ingen bindningstid, säg upp när du vill. Gäller endast nya prenumeranter.



Kom igång nu →

Är du medlem i Sveriges Ingenjörer eller tidningsprenumerant? Aktivera ditt konto här
Se andra erbjudanden: nyt.se/prenumerera