Volkswagen knep med sin Passat GTE en stabil andraplats på topplistan för plug-in-hybrider. Och det var ganska väntat om vi ser till försäljningssiffrorna. Men vad döljer sig egentligen bakom det rosa skimret av räckvidds- och förbrukningssiffror?
Volkswagens Passat-familj är inne på sin åttonde generation och år 2015 utökades den med sin första plug-in-hybrid, GTE.
Vid lanseringen av Passat GTE satte Volkswagen givetvis stort fokus bilens miljömässiga fördelarna – och förutspådde att den särskilt skulle locka tjänstebilsförare.
“Vi är stolta över att ladda den svenska bilmarknaden med ytterligare en supermiljöbil. En så populär bil som Passat kommer naturligtvis att ta för sig även som laddhybrid. Med tanke på miljönyttan och det låga förmånsvärdet är vi övertygade om att Passat GTE blir en stark utmanare, inte minst bland tjänstebilarna,” sa Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige, i ett uttalande.
Så hur har den tagits emot? Försäljningsmässigt imponerade Passat under förra året med 3 804 sålda exemplar och under första kvartalet var “var fjärde supermiljöbil (24,6 procent) på den svenska marknaden är en Passat GTE” enligt statistik från BIL Sweden. Som min kollega Håkan konstaterat: “Ordet succé känns inte fel i sammanhanget” .
Vad Europas experter , till skillnad från gemene köpare, tycker om Passat GTE är dock mindre solklart. Tester och omdömen kretsar till stor del kring räckvidds- och förbrukningssiffror, men åsikterna och de faktiska mätningarna går isär. Här är några exempel:
“50 kilometer på bara el, säger Volkswagen. Vi säger: Ja, om gaspedalen hanteras med silkesvantar” – Autobild
“Vid försiktig stadskörning kommer du närmare den påstådda elektriska räckvidden på 50 kilometer än du kunde tro” – Side3
“Räckvidden på el är för Passat GTE fem mil. Under vår väldigt snälla körning i mjuk stadstrafik räckte kraften i batteriet i exakt 3,3 mil. [...] På samma sätt är det stor skillnad på den kombinerade förbrukningen på papperet och den du kommer att uppleva i verkligheten” – Allt om bilar
“Det här är en bil som du måste ladda regelbundet om du ska få ut maximalt av dess grönas aspekter, eftersom den verkliga bränsleekonomin inte kommer vara bra med bensinmotorn igång” – Whatcar
“Och den angivna förbrukningen på 1,7 liter? Den är naturligtvis lika vilseledande som siffrorna hos den tvåmotoriga konkurrensen” – Allesauto
Den stora styrkan hos Passat GTE ligger alltså inte i räckvidd och förbrukning. Istället verkar det vara samspelet mellan de båda motorerna som imponerar på Europas experter. Allt om bilar skriver exempelvis så här:
“I vissa laddhybrider märks skiftet mellan förbrännings- och elmotor tydligt. Men inte i Passat. Här styrs kraften från respektive motor snyggt ihop till en enda enhet och det enda föraren märker är ljudet från bensinmotorn när den kickar i gång. Inte heller i växellådan märks det att det är två motorer som bidrar med kraften.”
I övrigt – vad gäller komfort, interiör, utrymme och så vidare – håller Volkswagens plug-in-hybrid en hög nivå, men är också ganska förutsägbar.
“När det gäller kvalitetsupplevelse överskrider GTE, precis som de andra i Passat-familjen, med enkelhet standarden hos konkurrerande, traditionella volymmärken och har inga problem med att motivera ett premiumpris” – Autocar
“Interiören är så som vi känner den från Passat, modern men inte så modern att den är “ute” i nästa sväng” – VG.no
“Passat GTE finns både som kombi och sedan, där den förra så klart är det bättre alternativet om utrymme och praktiska aspekter är en prioritet. Båda modellerna har massvis av utrymme för fyra långa vuxna att sträcka ut sig och göra det bekvämt för sig – bland de bästa i klassen bakom Skoda Superb – och bagageutrymmet är opåverkat i förvandligen till hybrid” – Whatcar
Totalt får Passat GTE 81,9 poäng i Europaindex och kniper en andraplats på vår topplista för plug-in-hybrider. Tillsammans med BMW 330e spelar den i en egen liga, jämfört med konkurrenterna. Att Europas experter gillar GTE råder det därmed ingen tvekan om. Och efter lite analys kan vi också förstå varför .
Volkswagen må visserligen använda räckvidds- och försäljningssiffror för att locka experter och köpare, men när det rosa skimret lagt sig levereras en genomarbetad bil. Och det är just förmågan att göra Passat GTE så lik en “vanlig” bil som möjligt som gör den till en succé. Brittiska Autocar slår huvudet på spiken i sitt omdöme:
“Genom att kombinera en stor bils praktiskhet med en intuitiv, raffinerad och mycket polerad hybrid-drivlina, samt presentera den på en konkurrenskraftig prisnivå och inkludera Passats familjära kvalitet, önskvärdhet och kabinteknik, har Wolfsburg skapat en av de bästa anledningarna hittills för att överväga ett byte från konventionell diesel-sedan till en elektrifierad.”
I kombination med ett lågt förmånsvärde blir Passat GTE dessutom ett särskilt attraktivt val för tjänstebilsförare.
Nästan en kelgris, skulle jag säga.
: 81,9 av 100 (ett snitt baserat på 19 tester)