Vattenfall ny teleoperatör

En 50 meter lång motorvägsbro i glasfiberarmerad plast byggs just nu över motorvägen M6 i Lancashire i norra England. Plastbron, som ersätter en 40 år gammal betongbro, byggs av danska fiberkompositmoduler.

Energiföretaget Vattenfall satsar tillsammans med KF på telefonimarknaden. Innehavare av KFs kundkort MedMera erbjuds upp till 20 procent billigare samtalspriser. Bakgrunden till att Vattenfall blir teleoperatör är att el och telefoni har många likheter i form av fakturering och kundservice. De datasystem som finns för elförsäljningen gör också att samordningseffekterna blir stora och att priserna kan hållas nere, skriver Vattenfall i ett pressmeddelande. De elkunder som köper telefoni från Vattenfall får en samlad faktura med både el- och telefonkostnaderna. Tjänsten erbjuds genom MCI World Com, ett av världens största telekomföretag. När en kund anmäler sig till Vattenfalls telefonitjänst, kommer Vattenfall att aktivera kunden i MCIs nät. Kunden behåller samma telefonnummer som tidigare, betalar ingen anslutningsavgift och får poäng på sina samtal via MedMera. Varje samtalskrona ger en poäng. Abonnemangsavgiften betalas som tidigare till Telia som fortsättningsvis ansvarar för driften av telenätet. Samtalskostnaderna betalas via MedMerakontot. Aviseringen görs kvartalsvis. Av Sveriges 4,5 miljoner hushåll har 2,3 miljoner MedMerakort. "I takt med ökad konkurrens i elbranschen vill vi och våra partner kunna erbjuda mer än bara el till kunderna. Vi kan hålla konkurrensmässiga priser eftersom vi kan sälja stora volymer och sampaketera el, tele och på sikt också andra produkter", kommenterar Jan C Johansson, försäljningsdirektör på Vattenfall i ett pressmeddelande.