Tre Concorde slutlandar i London

2003-10-24 11:01  
Concorde

Med start klockan 17.00 svensk tid går de tre sista Concordeplanen in för landning på Heathrows flygplats i London. Det innebär slutet för världens enda civila överljudsplan, en dröm som började 5 november 1956.

Det var nämligen då som kommittén Stac bildades, en brittisk sammanslutning av flygplanstillverkare och myndigheter som skulle utreda möjligheten att bygga ett passagerarplan för överljudsfart.

Senare anslöt sig även Frankrike, projektet blev än mer hisnande och planerna på ett flygplan som skulle flyga i hastigheter runt dubbla ljudvallen tog form.

Concorde föddes alltså under framtidsoptimismens era. Ingenting var omöjligt, forskarna kunde lösa alla problem på vägen mot den hägrande framtiden.

Att kostnaderna också drog i väg i överljudsfart betydde inte så mycket. Skattebetalarna fick finansiera både detta och mängder med andra forskningsäventyr under den här epoken.

Innan ens det första Concordeplanet togs i trafik 1976 hade projektet kostat de brittiska och franska skattebetalarna motsvarande 150 miljarder kronor omräknat i dagens penningvärde.

Vid det laget hade också alla flygbolag utom British Airways och Air France annullerat sina beställningar på Concordeplanet. Som mest fanns 74 beställningar, men alla amerikanska flygbolag hoppade av på grund av allt hårdare miljöbestämmelser. Till slut återstod ett flygbolag i vardera tillverkarlandet, och bara 14 plan tillverkades.

De kraftigt subventionerade flygplanen flög rätt in i energikrisernas tidevarv. En Concorde förbrukar fyra gånger så mycket bränsle som en Boeing 747 jumbojet per passagerare.

Ändå lockade Concorde till att börja med direktörer för multinationella bolag som behövde förflytta sig mellan världsdelar på noll, eller filmstjärnor eller andra som ville resa exklusivt och tillsammans med sina likar.

Länge betraktades Concorde som ett pålitligt och säkert flygplan, men efter den uppmärksammade kraschen i Paris i juli 2000 stod det klart hur känsligt flygplanet var och hur många incidenter som drabbat det.

När den snabba fågeln började flyga igen i november 2001 hade passagerarna sett både World Trade Center falla ihop liksom den ekonomi som tillåtit Concordebiljetter á 70000 kronor enkel resa.

När dessutom Airbusfabriken, som har ansvaret för underhållet av Concordeplanen, under våren 2003 sa sig inte längre kunna ta ansvar för säkerheten fattade först Air France och sedan British Airways besluten att ta planen ur drift innan de fallit för det tekniska åldersstrecket 2009.

Och i eftermiddag väntas hundratusentals människor ta sig till Heathrow för att se tre Concordeplan landa i följd. Det ena startar strax efter lunchtid från John F Kennedyflygplatsen i New York. Det andra lyfter senare från Edinburgh och det tredje startar från Heathrow för att ansluta sig till de övriga för den slutliga landningen.

Så småningom ska planen för egen maskin flyga till olika museer runt om i världen och där parkera för gott.

Flygtrafiken tas över av stora flygplan som fraktar passagerare till ett lägre pris per stol. Tidsvinsten når man inte längre i luften utan i effektivare transporter till och från flygplatserna.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL