Svenska spelare tvingas till reträtt

2003-11-26 12:09  
Grundare av företaget Meqon Research.

De svenska spelutvecklarna sysselsätter i år 200 personer färre än i fjol. Flera stora företag har slagits ut, köpts upp eller tvingats skära ned, visar Ny Tekniks årliga kartläggning.

Svenskarna som gör datorspel är hårt pressade. På ett år har antalet sysselsatta i branschen minskat med en fjärdedel. Flera av de större företagen har tvingats skära ned. Det visar Ny Tekniks årliga granskning av de svenska datorspelstillverkarna.

Ekonomiska problem hos förläggarna och en vikande dollarkurs är två orsaker till att sysselsättningen i den svenska spelbranschen på ett år minskat från 800 personer till bara drygt 600.

Ny Teknik gör för tredje året i rad en undersökning av de svenska spelutvecklarna, och finner en bransch i kris.
- Det är ett tufft år både i Sverige och utomlands, något som jag tror är typiskt för att vi når ändpunkten för den här generationens konsoler, säger Christoffer Nilsson, vd på Warthog Sweden.

Slutet för Xbox, Playstation 2 och Gamecube
Dagens spelkonsoler, Playstation 2, Xbox och Gamecube, börjar närma sig slutet av sina livscyklar. De kontrakt som signeras måste ge pengarna tillbaka under relativt kort tid. Därför är det hårdare än vanligt för små och medelstora utvecklare, den kategori som de flesta svenska spelföretag tillhör, att sälja in sina spel till de konsoler som gäller nu.

- Förläggarna är försiktiga just nu, och många har det kärvt. De spelutvecklare som har egen teknik och ett par lyckade produktioner i ryggen har en chans att stanna kvar. I gengäld är det de som överlever den här svåra perioden som kan bli starka. Efter förra utrensningen var det till exempel Digital Illusions som klev fram, säger Bo Andersson på Grin.

Fjolårets storväxare Starbreeze, som då hette O3 Games, visar tydligt hur problem i förläggarledet kan sprida sig till spelutvecklarna. Starbreeze var ett halvår in i utvecklingen av Enclave 2, en stor spelproduktion för Xbox och pc, när den tyska förläggaren Swing gick i konkurs. Sedan dess har företaget letat efter en ny förläggare för spelet, men gradvis gått över i nya projekt.
- Det här är nog ett av de tyngsta åren i branschen.

I januari hade vi kontrakt på fyra spel, vi skulle växa och köpa upp Rock Solid Studios, men över ett par veckor gick vi från planer på att utöka till fyra utvecklingsteam till att dra ned till två, säger Niklas Dunham, vd på Starbreeze.

Företaget tvingades säga upp tolv anställda och åtta konsulter. Rock Solid Studios gick i konkurs.

Stabilare med koppling till förläggare
De utvecklare som helt eller delvis ägs av förläggare har en betydligt mer stabil tillvaro. Digital Illusions har fått en storsäljare med sitt spel Battlefield 1942, och är fortfarande Sveriges största och mest stabila speltillverkare. I februari gick Electronic Arts, en av världens största förläggare, in som delägare i företaget. Den typen av nära kontakt med en förläggare säkrar kontrakt på nya spel. Några andra stora svenska spelutvecklare har köpts upp och blivit helägda utvecklingsavdelningar för utländska förläggare och större spelutvecklare. Atod i Helsingborg är ett helägt dotterbolag till den brittiska spelutvecklaren Warthog, och Massive Entertainment i Malmö är i dag en del av Vivendi Universal Games.

- Det är absolut en lugnare situation att inte behöva tänka på att klara att betala ut lönerna varje månad. Men vi har fortfarande kravet på oss att utveckla bra produkter, säger Martin Walfisz, vd för Massive Entertainment.

Spelbolagen är ganska anonyma. Många företag i branschen känner inte ens till varandra. Organiserad statlig uppbackning som finns i bland annat Frankrike och Storbritannien, saknas i Sverige. När branschen nu börjar organisera sig pratar många om behovet av statligt stöd liknade det som ges till filmproduktion.

- Vi måste själva ta ansvar för att spelindustrin ska börja betraktas som vilken underhållningsindustri som helst. När det gäller att föra upp datorspel på dagordningen är vi två år efter Danmark, till exempel. Det finns en omognad i hur man betraktar inhemska spelföretag i Sverige, och det vill vi rätta till, säger Erik Robertson, vd på Redikod.

Företagen stöttar varandra
Han är en av personerna bakom Spelplan, ett nätverk i Karlshamn för spelutvecklare ,som bland annat stöttas av KK-stiftelsen. Erik Robertson tror att Spelplans första möte kommer att locka ungefär ett dussin av de svenska spelföretagen.

Parallellt växer en ren branschorganisation fram, Association of Swedish Game Developers. Initiativtagarna är fyra av de största spelutvecklarna: Digital Illusions, Massive Entertainment, Starbreeze och Daydream.

- Vi ska kunna ha en gemensam röst mot investerare, medier och statliga organ, säger Andreas Poike, redaktör för nyhetsbrevet Spelinfo och koordinator för den nya organisationen.

- Om man organiserar sig är det lättare att få kontakt med beslutfattare. Kanske kan det öppna för ekonomiskt stöd, men också att spelföretagen helt enkelt får uppmärksamhet, säger han.


DAYDREAM TROTSAR DEN SVENSKA MODELLEN
Peter Zetterberg har varit vd i knappt ett år. Men han har ändå hunnit dra spelföretaget Daydream fram och tillbaka genom mangeln för att det ska passa hans vision om strömlinjeformning. Han vill skapa en spelutvecklare nästan helt utan programmerare; ett företag som producerar stora titlar med Hollywoods arbetsmetoder som förebild.

Daydream i Umeå är en av Sveriges äldre, etablerade spelutvecklare. Spelen Safecracker och Traitor's Gate låg före sin tid med snygg grafik och hjärnvridande problem för spelarna att lösa. Men den drivande idén bakom Daydream, i Peter Zetterbergs nya regi, är att filmindustrins sätt att arbeta kan användas även för datorspel. I stället för att knyta alla inblandade till ett enda företag sätter man producenten i ett bolag, hyr in programmerare från ett annat och kan handplocka de specialister man behöver från olika håll.

Mångsysslare är olönsamma
- Det som fick mig att tro på producentidén var att försäljningsfasen oftast går bra för spelföretagen, men att man sedan måste ta på sig för många uppdrag för att hålla uppe verksamheten mellan projekten. Företagen fortsätter växa när de borde specialisera sig, man skjuter med hagel i stället för prickskyttegevär, säger Peter Zetterberg med en datorspelares bildspråk.

Iridon Interactive är en svensk spelutvecklare som sedan länge tillämpar producentmodellen. Med bara fyra anställda driver företaget flera parallella projekt för pc och Xbox.
- Det är vettigt, teorin är bra och de är ute på rätt spår. Men vi får se hur de klarar att tilllämpa den i praktiken, säger Björn Larsson, vd för Iridon Interactive, om Daydreams nya filosofi.

Lärdomarna inhämtade Peter Zetterberg hos en annan svensk speljätte, Unique Development Studios, UDS. Han var med och grundade företaget 1993 och stannade till 2002, då han efter ett kort mellanspel på företaget Twine Media blev vd för Daydream. I januari blev Daydreams dåliga ekonomi akut. 12 personer sades upp. Samma månad fick det omkonstruerade företaget sitt första kontrakt på spelet "Shooting Stars". Arbetet lades ut på en spansk utvecklare.

Samtidigt började UDS vackla och skar ned personalen från 89 till 30 personer, och i en märklig vändning köpte Daydream UDS i september. Daydream ville åt företagets projekt, både intäkter från gamla spel och kontrakt på nya. De trettio anställda som finns kvar på företaget ska bli en ny utvecklingsstudio, en möjlig underleverantör till Daydream - men inte en del av företaget på samma sätt som hos vanliga utvecklare.

Riskfyllt
- De får konkurrera om våra uppdrag på marknadsmässiga villkor. Ambitionen är att deras resurser ska stämma med våra behov, men om studion inte kan bära sig finns det ingen anledning att ha den kvar. Men vi tror att de klarar det, säger Carl Klingberg, nyrekryterad verksamhetschef.

Själva Daydream ska bara bestå av en handfull projektledare. Fjädern i hatten är producenten Guy Wilday från det brittiska företaget Codemasters, som rekryterats som teknisk chef och som leder arbetet med spelet Campfire, ett skräckspel för spelkonsolen Playstation 2 med Sony som förläggare.

Men prövningarna för Daydream och Peter Zetterberg är inte över. Resultatet hittills i år är minus tolv miljoner kronor. Företaget får in pengar på att bland annat sälja de gamla, färdigutvecklade spelen Traitor's Gate, Clusterball och X-Team Racing till ett brasilianskt tevebolag.

Det gäller nu att få förläggarna att tro på Daydreams modell, och på att systemet med underleverantörer kan fungera.
- Många tittar just nu på vad vi gör och hur det går. Det är svårt att kontrollera slutresultatet med många spelare inblandade, men givet att vi klarar att hålla ihop det får vi en mycket strömlinjeformad organisation, säger Carl Klingberg.

Peter Zetterberg beskriver förläggarnas reaktioner på Daydreams försäljningsrundor som odelat positiva.
- För att ha tre projekt i ett traditionellt utvecklingsbolag måste man vara 60 till 100 personer. Vi kan vara tolv, säger han.


SPELTEKNIK LOCKAR INDUSTRIN
Avancerade spel och hårdare ekonomiska villkor öppnar för spelföretag som inte gör spel. Nystartade Meqon Research utvecklar i stället en verktygslåda för att skapa världar där invånare och föremål i spelen lyder fysikens lagar. Men hittills har verkstadsbjässen ABB visat större intresse än spelbranschen.

Att uppfinna hjulet gång på gång kan bli dyrt. Spelföretagen använder samma programkod och verktyg för flera spel för att hålla nere utvecklingskostnaderna. Flera företag satsar på att specialisera sig bara på teknik som andra sedan kan använda i sina spel.
Marcus Lysén, Jonas Lindqvist och Dennis Gustafsson, grundare av spelteknik-företaget Meqon Research, säljer verktyg för att skapa realistiska spelvärldar.
Foto Henrik Witt
- Det blir allt vanligare att spel är halvfabrikat tekniskt sett, säger Marcus Lysén, en av grundarna på Meqon.

Realistisk låtsasvärld
Företaget startade för drygt ett år sedan och utvecklar ett bibliotek med verktyg och funktioner för att få mekanik och fysik i ett spel att se realistiska ut. Till exempel ska en spelfigur kunna ramla nerför en trappa på ett realistiskt sätt utan att delar av kroppen faller igenom trappstegen.
- Målet är att få en låtsasvärld att bete sig på ett realistiskt sätt, säger Marcus Lysén.

Spelutvecklaren som använder verktygslådan ger olika föremål i spelvärlden egenskaper som vikt, form och ytstruktur samt märker ut var det finns rörliga leder. Sedan räknar Meqons verktyg ut hur det föremålet uppför sig tillsammans med andra föremål och de fysiska förutsättningarna i den skapade spelvärlden.

Marcus Lysén tror att spel med mer verklighetstrogen fysik kommer att vara nästa konkurrensmedel när spelarna vant sig vid bra grafik och ljud. Meqon har redan kontrakt med spelutvecklare som använder produkten. Men största kunden kommer från verkstadsindustrin. ABB använder verktygen för att få realistisk fysik i ett simuleringsprogram för industrirobotar.

Säljer Java till vården
Även Agency 9 från Luleå försöker använda sin spelteknik i andra branscher. Företaget vill använda sin 3D-teknik för programspråket Java i tillämpningar för medicinindustrin. Företaget sökte riskkapital, men fick inget och tvingades söka alternativa vägar att få in pengar.

- Svenska riskkapitalister har nästan ingen kompetens inom underhållningsbranschen, utan rör sig främst inom produktionsindustrin. Vi har som tur är teknik som gör det lätt att gå över till andra industrier, säger Khashayar Farmanbar, vd för Agency 9.

De små spelteknikföretagen möter hård internationell konkurrens. Verktyg för fysiksimulering säljs bland annat av irländska Havok, som etablerat sig bland annat genom spelet Max Payne 2.

Sedan finns flera företag som säljer mer omfattande verktygslådor eller spelmotorer som används för att bygga hela spelvärldar som också har delar som klarar att simulera fysik. Spelmotorn från ett känt företag som till exempel Id Software kan hjälpa till att sälja ett spel.

Jonas Ryberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt