Smarta kartan låter bilar prata med varandra

2016-09-09 11:20  

Nästa smarta karta är här. Och den gör mer än att bara visa vägen.

Det har precis skett en bilolycka några kilometer bort. Den virtuella kartläsaren i din bil har noterat det och ger omgående anvisningar om en alternativ rutt. Det är några mil kvar till destinationen när vädret slår om och temperaturen sjunker. Bilens AI-assistent ger order om att sänka hastigheten. En liten utfart till landsortsvägen är skymd men kartans sekundsnabba uppdatering larmar om att en annan bil är på väg att svänga ut.

Om du frågar tyska biljättarna Audi, BMW och Daimler är framtiden Here. Sent ifjol köpte de det tidigare Nokia-ägda kartföretaget för omkring 30 miljarder kronor.

Vid en första anblick påminner Here om andra kart- och positioneringstjänster i bilen med sina besked om fartkameror, vägskyltar och närliggande restauranger. Vid en andra anblick förstår man varför Audi, BMW och Daimler slantade upp. Here tänker förverkliga den direktsända kartan där föraren nästan i realtid får vital information: pågående utryckningar, olyckor, väderomslag och till och med vad som sker runt nästa krök.

– Om du vill kika runt hörnet i dag så kan sensorn på din bil inte hjälpa dig. Men andra bilar skulle kunna hjälpa och larma, säger Florian Netter, en av forskarna på Audi Electronics Venture.

Tanken är att Here ska – i något som skulle kunna kallas ”internet of cars” - kombinera sensorer, molnteknik och artificiell intelligens för att göra framtidens bilar smarta. Via molnet skickar alla bilar utrustade med tekniken information till varandra. Ju fler fordon som ingår i denna nya intelligenta flotta, desto mer pricksäkert kan Here beskriva verkligheten på kartan framför föraren.

– Om fyra år kommer det att finnas miljontals intelligenta bilar och då kommer informationen kanske att uppdateras på ett par sekunder, säger Peter Steiner, general manager för Audi Electronics Venture.

Läs mer:

Läs mer: Nio skäl till att gps:en visar fel

I det långa loppet ser Audi och de andra Here som en avgörande funktion för att kunna förverkliga drömmen om den självkörande bilen, men redan på kort sikt kommer tekniken att erbjuda assistans åt oss med kött och blod i stället för ettor och nollor: Here samlar information om individens körstil och kan gripa in när hen inte framför fordonet optimalt. Det kan röra sig om att bromsa i tid eller att ta en kurva på ett mer energisnålt sätt.

På Audi Electronics Venture talas det gärna om hur trafiken kommer att bli säkrare, grönare och trevligare med Here. Den enskildes privatliv ska skyddas med anonym data. Men vad händer när systemet hackas varpå kriminella grupper kan skapa kaos i trafiken? När Ny Teknik träffar Audis representanter på en pressdag i München försäkrar de att så inte kommer att ske. Så bilindustrin är immun mot hackerattacker?

– Du har rätt i det antagandet, säger Andreas Reich på Audi Electronics Venture och ler brett.

Men hans kollega, Michael Crusius, skjuter snabbt in att Audi ägnar mycket tid och resurser åt att kunna erbjuda det bästa skyddet. De anlitar till och med folk för att försöka hacka sina egna fordon.

– Men ingen industri kan påstå att de är hundra procent säkra på att inte hackas, säger Crusius.

Ett förhållningssätt som nog är minst lika smart som framtidens bilar.

 

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

AI Pension

Debatt