Salesforce köper Slack: ”Kommer inte bli lätt”

2020-12-02 07:13  
Köpeskillingen är 27,7 miljarder dollar (235 miljarder kronor). Foto: Kiichiro Sato

San Fransisco-baserade Salesforce köper populära kommunikationsverktyget Slack. Salesforce breddar därmed sitt utbud i en tid då många jobbar hemma till följd av pandemin.

"Tillsammans kommer Salesforce och Slack att forma framtidens företagsmjukvara och förändra sättet som alla jobbar på i den nya digitala, 'jobba var som helst'-världen", säger Salesforce vd Marc Benioff i ett uttalande.

Salesforces plattform används för att hantera marknadsförings- och försäljningsavdelningar. Köpeskillingen är 27,7 miljarder dollar (235 miljarder kronor). Båda företagens respektive styrelse har godkänt uppköpet, som väntas slutföras nästa år efter godkännande från aktieägare och myndigheter.

Läs mer: Så undviker du att zona ut under videomötet

Enligt analytiker är ett av målen med uppköpet att bättre kunna konkurrera med Microsoft, vars molntjänster ihop med Office 365 och Teams är starka på företagssidan.

– Det här kommer inte att bli lätt för Salesforce och kan kräva att bolaget gör många fler investeringar inom video och personlig produktivitet, säger analytikern Patrick Moorhead vid Moor Insights and Strategy.

Mer om: Slack Salesforce

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt