Saabs nya småbil byggs i Japan
Saabs nästa småbil, kallad 9-2, tillverkas i Japan av Subaru. Det blir en sportig bil, några decimeter kortare än 9-3, men med plats för fyra personer.
Subaru B11S, en sportversion av Saab 9-2 Bilen blir fyrhjulsdriven och har en boxermotor under huven. Till stora delar blir Saab 9-2 identisk med efterföljaren till Subaru Impreza. Subaru ägs till 20 procent av General Motors som också äger Saab Automobile. Företaget har främst gjort sig känt för sina boxermotorer, där cylindrarna är placerade mitt emot varandra. Därigenom får man en platt motor vilket ger en låg tyngdpunkt. På köpet kan motorhuven göras lägre, vilket ger bilen ett mer sportigt utseende. Subaru har också utvecklat ett avancerat system för fyrhjulsdrift där kraften automatiskt förskjuts mellan hjulparen beroende på belastning och underlag. Saab 9-2 är det första stora samarbetsprojektet mellan General Motors och Subaru. Men troligen inte det sista. Subaru har också utvecklat en tvådörrars sportversion av småbilen, med en sexcylindrig motor. En experimentmodell, kallad B11S, visades på bilsalongen i Genève i mars. Saab 9-3X Både grundläggande form och teknisk plattform passar för den sportbil som Saabs designchef Michael Mauer länge velat bygga. Den har tidigare presenterats i form av utställningsbilen Saab 9-3X. Även denna kan tillverkas av Subaru i Japan, och får då en sexcylindrig boxermotor samt drivning på alla fyra hjulen. Samarbetet är resultatet av GM-ledningens nya strategi för de bägge bolagen. Man vill dra in mer av Subaru-ingenjörernas kunskaper i koncernen. Och man vill låta Saab ta del av mer eller mindre kompletta bilmodeller från andra varumärken, som sedan anpassas för att passa Saabs varumärke. -Vi måste ta tjuren vid hornen och fokusera på att få mer Saab sålda i USA, sade GM-chefen Rick Wagoner till Ny Teknik i januari. -Och för att fixa saker händer det att man trampar på en eller annan tå. Det innebär att Saab framöver inte kan lägga ner lika mycket utveckling på varje ny bilmodell. I större utsträckning ska man använda teknik och konstruktioner utvecklade inom GM-koncernen. Därför ska Saabs kommande stadsjeep, förmodligen kallad 9-8, dela plattform med bland annat Chevrolet Trailblazer och tillverkas i Moraine, Ohio. Tidigare har Saab och GM-ledningen stoppat flera projekt på att utveckla stadsjeepar. Bland annat för att man inte har lyckats stoppa in typiska Saab-egenskaper i ekonomiskt bärkraftiga projekt. Men nu är det bråttom. Det går trögt med försäljningen av Saabs personbilar, medan handlarna i USA skriker efter en stadsjeep. På samma sätt behöver Saab en mindre och billigare bil för att locka unga köpare. Ett behov som Saab 9-2 ska fylla. I samband med bilsalongen i New York, som öppnades i dag, ska Saab presentera mer information om de nya bilmodellerna. Presskonferensen början klockan 19.00 lokal tid, det vill säga klockan ett i morgon bitti, svensk tid.