Digitalisering

Så ska IBM hjälpa företag att bli smarta

Pierre Sundgren, IBM.
Watson Internet of Things är IBM:s nya storsatsning Foto: IBM

Hur ska du lyckas med sakernas internet och artificiell intelligens? Ja, IBM vill att du ska flytta till München i några månader.

Publicerad

Om du tänker på Kone tänker du antagligen på hissar. Du har med stor säkerhet sett deras logotyp under färden mellan våningsplanen. Och det är sant att Kone fortfarande tillverkar och underhåller hissar. Men om du frågar dem vad de säljer kommer de att svara ”people flow”. De säljer alltså först och främst en tjänst som går ut på att ge exempelvis fastighetsägare sina kunder en möjlighet till bättre, roligare och smartare transporter. Hissen är bara ett av verktygen i den tjänsten.

Kone är ett av förhållandevis få företag som upptäckt att det är en konkurrensfördel att vara helt öppen med sin strategi. Den går ut på att kognitiva system kan förutse när hissar, rulltrappor och linbanor behöver underhåll. På så sätt ska de kunna vara i drift dygnet runt, året om. Kone har en vision om den smarta hissen som kan ge individanpassad information eller tipsa om att det pågår en rea i en butik runt hörnet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här