Så ska IBM hjälpa företag att bli smarta

2016-12-20 12:02  

Hur ska du lyckas med sakernas internet och artificiell intelligens? Ja, IBM vill att du ska flytta till München i några månader.

Om du tänker på Kone tänker du antagligen på hissar. Du har med stor säkerhet sett deras logotyp under färden mellan våningsplanen. Och det är sant att Kone fortfarande tillverkar och underhåller hissar. Men om du frågar dem vad de säljer kommer de att svara ”people flow”. De säljer alltså först och främst en tjänst som går ut på att ge exempelvis fastighetsägare sina kunder en möjlighet till bättre, roligare och smartare transporter. Hissen är bara ett av verktygen i den tjänsten.

Kone är ett av förhållandevis få företag som upptäckt att det är en konkurrensfördel att vara helt öppen med sin strategi. Den går ut på att kognitiva system kan förutse när hissar, rulltrappor och linbanor behöver underhåll. På så sätt ska de kunna vara i drift dygnet runt, året om. Kone har en vision om den smarta hissen som kan ge individanpassad information eller tipsa om att det pågår en rea i en butik runt hörnet.

Pierre Sundgren, chef för IBM:s nordiska internet of things-division, nämner Kone som ett exempel på en samarbetspartner som förändrat sin organisation och sitt erbjudande. På så sätt ska de förbli aktuella i en värld där allt fler saker kopplas upp. Och det är ingen slump att Sundgren väljer att tala om Kone: det är en av få aktörer han överhuvudtaget får lov att nämna vid namn.

– Internet of things är hett på marknaden. På varenda litet frukostseminarium slänger sig folk över en och vill veta mer. Många svenska företag är på detta. Och det är väldigt många som vill köra igång. Men gärna i hemlighet. Det har kanske att göra med att många företag ser att deras identitet förändras i den digitaliserade världen.

Enligt IBM:s egen uppskattning gör utvecklingen av sakernas internet att sju av tio operativa chefer nu ”omvärderar sin affärsmodell”. För att skuffa dem i rätt riktning har IBM just slagit upp portarna till sitt nya Watson Internet of Things Center, beläget i tvillingsskyskraporna Highlight Towers i München. På 67000 kvadratmeter ska IBM utveckla iot-lösningar tillsammans med och åt andra företag. Det är ingen halvhjärtad satsning det rör sig om: IBM ska investera totalt 30 miljarder kronor i sakernas internet, varav nästan 2 miljarder kronor är öronmärkta till München-centret. De kallar det som sker innanför glaset på skyskraporna ”collaboratory”, ett teleskopord av engelskans ord för samarbete och laboratorium.

– Vi har tre våningsplan och en herrans massa människor där. Vi sitter tillsammans med företag som oftast har någon forskning och utveckling eller affärsutveckling. Att sitta där och kunna bolla med oss har varit enormt populärt. Företagen får inhysa sig hos oss i vårt center i perioder om två, tre, månader. Man kommer in med en specifik utmaning och när man går ut därifrån så har man med sig en bra lösning hem, säger Pierre Sundgren.

Att IBM kallar det Watson Internet of Things är talande. Watson är starkt förknippad med artificiell intelligens och har visat sig vara bäst i världen på frågesport och har en tilltagande förmåga att ställa diagnoser. Men sakernas internet och artificiell intelligens hör ihop. Sakernas internet brukar betyda att man ger prylar förmågan att mäta och spara information, samt kommunicera med sin omvärld. Addera artificiell intelligens så får prylarna dessutom något intressant att säga.

Läs mer:

Läs mer: Våra beslut påverkas redan av ai-tjänster

– Att samla in data via sensorer eller agenter, det är ganska enkelt. Det finns en herrans massa företag som klarar av det. Men att ta hand om den, strukturera upp den och presentera den, det är det inte lika många som klarar av i dag, säger Pierre Sundgren.

– På IBM vill vi koppla ihop ai med internet of things och kalla det för augmented intelligence, eller förstärkt intelligens. Där vi snarare förstärker kunskapen hos oss människor. Vi får verktyg och underlag på ett sätt som tidigare inte varit möjligt. Det ger oss chansen att fatta snabbare och bättre beslut.

Officiellt öppnar inte München-centret förrän i februari 2017, men flera företag är redan igång och enligt Pierre Sundgren är det många som står i kö för att få komma dit, inte minst flera svenska och nordiska kunder.

– Det är det som verkligen får mig att gå igång. Att få igång en diskussion med mina kunder kring deras lösningar. Det är enormt spännande och jäkligt häftigt.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

”Det här är inte powerpoint”

Att flytta in hos ett annat företag är inte helt okomplicerat, i synnerhet inte om man ska dela affärshemligheter med varandra. IBM tog därför beslutet att kunderna äger all data under och efter samarbetet. Dessutom har de bestämt sig för att bygga produktionsmiljöer som ska påminna om de miljöer kunden normalt sett jobba i.

-Det här är hands-on och inte powerpoint, säger Pierre Sundgren.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt