Routemastern blir kvar i Londontrafiken

2005-12-06 10:43  
Routemastern, sinnebilden för London.

Routemastern, Londons klassiska dubbeldäckare med konduktör och öppen plattform i bak, går i pension efter 50 år. På fredag den 9 december försvinner Routemastern från sin sista ordinarie rutt, linje 169, och ersätts med moderna bussar. Men den blir kvar på två museilinjer i centrala London.

Foto Kaianders Sempler
Entusiasterna sörjer, men många Londonbor drar en suck av lättnad när Routemastern äntligen ersätts av moderna bussar.

Visserligen var Routemastern en epokgörande modern konstruktion när den kom 1954, men den uppfyller inte dagens krav.

Handikappade får se sig om efter andra transportmedel, och föräldrar med barnvagnar göre sig icke besvär (något som Efter Jobbet-redaktören fått erfara).

Men det största problemet har handlat om ekonomi.

Moderna bussar betjänas av en person, föraren fungerar också som konduktör. Routemastern kräver två.

Eftersom chauffören sitter i en litten hytt för sig, utan kontakt med passagerarutrymmet, krävs också en konduktör.

Hans uppgift är dels att kontrollera biljetterna, dels att se till att passagerarna inte ramlar ut i trafikvimlet från den öppna plattformen baktill. Konduktören kommunicerar med föraren med att dänga biljettången i väggen.

Nu på fredag, den 8 december 2005, byts de sista Routemastrarna ut mot moderna enmansbetjänade dubbeldäckare på linje 169 från Marble Arch via Trafalgar Square till Streatham Station i södra London.

Men Routemastern kommer att bli kvar i Londons stadsbild. Två nya Routemasterbestyckade museilinjer med femtonminuterstrafik startade redan i september.

Linje 15 går från Trafalgar Square till Tower Hill och linje 9 går från Royal Albert Hall till Aldwych.

Routemastern var på sin tid en teknisk sensation med självbärande aluminiumkaross. Det gjorde att man fick ner vikten, vilket gav fler sittplatser i bussarna.

Sedan 1950-talet har sammanlagt 2 876 Routemasters byggts. Ungefär 200 finns kvar.

I december 2004 ordnades en stor försäljning. Bussarna gick då för ungefär 150 000 kronor styck.

Kaianders Sempler

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Prevas

Debatt