Millimetern som chockade Bob Lutz
”Ärligt talat, vi har en bit kvar” erkände Bob Lutz, vice ordförande i GM och koncernens utvecklingschef, när han såg toleranserna i inredning i Toyotas nya modell Solara. Gapet mellan skarvarna har minskat från 1,5 till 0,5 millimeter.
Toyota Solara Toyota lovar så snäva toleranser som 0,5 millimeter i inredningsdetaljerna i sin bil när den börjar säljas i höst. En minskning från 1,5 millimeter, som tidigare gällt. Och detta just som de amerikanska biltillverkarna börjat på statistiskt svart på vitt att de höjt kvaliteten på inredningen. Enligt Detroit News har konsumentundersökningarna från J D Power visat att konsumenterna noterat en kvalitetshöjning i bilarna mellan åren 1998 - 2003 med igenomsnitt 29 procent. Störst kvalitetsökning noterade de amerikanska biltillverkarna. De bedöms nu av bilköparna ha bättre kvalitet i inredningen än japanska och europeiska bilar. Trots allt är Toyota och dess lyxmärke Lexus ledande, noterar Detroit News, och GMs utvecklingschef håller alltså med. Men han tänker redan i höst komma med ett motdrag - Buick ska växla upp och bli en "amerikansk" Lexus.