Lans transpondrar provas på Arlanda
Vatten är en förutsättning för liv, men kan skapa en upplevelse som sträcker sig från underbart till förskräckligt. Kalle Anrell hittar tekniken som gör livet bättre.
Arlanda blir första flygplats i världen att ta i bruk transpondersystemet som bygger på den svenske uppfinnaren Håkan Lans unika datalänk. Den första sändar-mottagarstationen för den nya tekniken, som nu är världsstandard, har i höst installerats vid flygplatsens huvudbana. - Vi gjorde det första funktionsprovet med inmätningar och kommunikationer i förra veckan och det fungerade helt enligt planerna, säger Niclas Gustafsson på lyftfartsverkets avdelning för förändrad flygledningsteknik, MAC. Med den nya tekniken kan flygledarna i tornet, på metern när, se var alla flygplan befinner sig, både på och i luften kring flygplatsen. Samtidigt ser piloterna i flygplanen, med samma precision,sin egen position och dels var planen runtomkring befinner sig. Luftfartsverket funderar även på att plocka in markfordonen i systemet, exempelvis fordon för räddningstjänst, service och snöröjning som rör sig i samma område som flygplanen. Då skulle trafiksäkerheten på flygplatsen kunna höjas ytterligare.
Preliminära prov med transpondrar på fordon för service- och snöröjning har tidigare gjorts på Landvetter och på Arlanda. En utrustning för markfordon finns också under utveckling. Med installationer även i markfordonen kan alla på flygplatsen, flygledare, piloter och fordonsförare, se var alla andra finns. Och hur de rör sig. Med dagens markradar är det bara flygledarna som ser planens rörelser. Radarn har i bästa fall en precision på, tre till fem meter men stödjer ändå flygledarna vid trafikledning i dåligt väder och dimma. Men nyttan av markradarn förutsätter att piloterna litar på att flygledarna har full kontroll. Om den nya typen av system istället införs på flygplatserna har alla samma trafikinformation. Olyckor som den med SAS-planet i Milano kan då sannolikt undvikas. Arlandasystemet är det första system som bygger på den nya standarden för information och kommunikation mellan flygplan och flygledare. Standarden heter officiellt VDL mode 4 och den beslutades av FNs flygorgan ICAO så sent som i mars i år. Installationen på Arlanda kommer i vinter att följas av station nummer två som redan har börjat byggas på flygplatsen i Kiruna. Eftersom standarden och systemet utgår från en svensk uppfinning och teknikutveckling är det för närvarande Sverige som leder utvecklingen på det här området i stort.
Men VDL mode 4 har samtidigt blivit ett gemensamt europeiskt projekt med en betydande uppbackning av EU. Flera EU-stödda försök för att prova ut ytterligare möjligheter med denna nya teknik pågår idag. Ryssland är ett av de länder som är mest entusiastiska för den svenska tekniken och kan bli land nummer två som tar den i mer allmänt bruk. I det vidsträckta landet kan den svenska tekniken med sina förhållandevis billiga installationer bli ett sätt att till ett lågt pris kraftigt höja standarden på flygsäkerheten, både i luften och på flygplatserna
Illustration till artikeln