Landslaget i bioteknik

Filbytarprogram i topp vecka 14

Publicerad Senast uppdaterad
KAMPANJ Regeringen vill marknadsföra svensk bioteknik i utlandet. Utrikesdepartementet satsar därför 2,5 miljoner på en ny marknadsföringskampanj.  Summan är kanske inte överväldigande stor, men kan få stor betydelse enligt handelsminister Leif Pagrotsky.  - Den är enbart det första steget i en treårskampanj. Dessutom måste man se till att andra myndigheter, organisationer och företag skjuter till ytterligare medel.  Målet för kampanjen är inte att i första hand locka mer riskvilligt kapital, utan framförallt att få hit forskare och företag som kan förstärka den svenska kompetensen inom bioteknikområdet. Inte minst gäller det att haka på det stora intresset för svensk stamcellsforskning, enligt Leif Pagrotsky.  Till sin hjälp får han nu också ett nyrekryterat representationslag, Sweden Biotech Promotion Team. Medlemmarna ska medverka vid olika evenemang som branschmässor och pressträffar och presentera den svenska biotekniska industrin.  I laguppställningen ingår Anki Forsberg från riskkapitalföretaget Healthcap, KTH-professorn Mathias Uhlén, statssekreterare Agneta Bladh, professor Per Belfrage från Lund, Karobios vd Björn Nilsson, Karolinska Institutets rektor Hans Wigzell samt Olle Isaksson, professor vid Göteborgs universitet.
✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.