Kris hos Sony Mobile – anställda i Lund drabbas

2018-11-02 10:25  
Rekordlåg försäljning leder till ett rejält sparpaket inom Sonys mobildivision. De 1 200 som arbetar för företaget i Lund kommer att påverkas. Foto: OLA TORKELSSON / TT

Sonys mobildivision gjorde sitt sämsta kvartal någonsin. Utvecklingsenheten i Lund kommer troligen att drabbas av nya nedskärningar.

I veckan släppte den japanska elektronikjätten Sony en kvartalsrapport full av framgångar. Spelkonsolerna säljer som smör, film och musik går som tåget och vinsterna ökar – men mobilerna har blivit ett sorgebarn.

Efter stora förluster och rekordlåg försäljning väntas nu ett stålbad för Sony Mobile Communications som ska skära ned kostnaderna med minst 50 procent på tre år. De 1 200 anställda och konsulterna som jobbar hos Sony i Lund kommer att påverkas.

Läs mer: Sony ska locka mobilköparna med oled-skärm

– Det är klart att Lundasajten kommer att beröras av kostnadsbesparingarna. Men hur det går och vilken typ av kostnader det kommer att handla om kan vi inte säga än, eftersom arbetet fortfarande pågår med att titta på alla kostnadsdelar, säger bolagets presstalesperson Stefan Olsson i en intervju med nyhetssajten 8till5.

Han vill däremot inte kommentera vilken typ av tjänster som kan påverkas, eller hur många av de anställda i Lund som riskerar att förlora jobbet. Sony vill inte heller säga hur många av de 1 200 som arbetar på anläggningen i Lund som jobbar med mobilutveckling.

Under räkenskapsårets andra kvartal gick affärsenheten Mobile Commmunications med en förlust på knappt 2,4 miljarder kronor. Sony lyckades bara sälja 1,6 miljoner smarta telefoner globalt, så få smarta telefoner har bolaget aldrig sålt under ett kvartal tidigare.

Läs mer: Sony i samarbete med Ericsson igen

”Sony har redan lyckats med en fullständig comeback och är på väg in i en ny tillväxtfas. Det enda bekymret är mobilaffären. Sony måste modernisera den sektorn ordentligt”, säger analytikern Yasuo Imanaka på Rakuten Securities till nyhetsbyrån AFP.

Sony skriver samtidigt ned prognosen för räkenskapsåret. Målet är nu att sälja blygsamma 7 miljoner enheter, det är nästan en halvering mot 2017 års 13,5 miljoner sålda mobiler.

Sony är inte det enda företaget som har motgångar på mobilmarknaden. Den globala försäljningen av smarta mobiler under årets tredje kvartal minskade med sex procent mot samma period förra året, enligt analyshuset IDC.

De beräknar att det totalt såldes drygt 355 miljoner smarta telefoner under det senaste kvartalet. Det skulle ge Sony en marknadsandel på under en halv procent globalt.

Bengt Nordström som är vd på telekomkonsultbolaget Northstream menar att bolag med så små marknadsandelar hamnar i en svår sits. Marknaden består i dag av topptrion Samsung, Huawei och Apple som har muskler nog att ligga i framkant med tekniken, sedan följer kinesiska tillverkare som Xiaomi, Oppo och Oneplus som tack vare lägre tillverkningskostnad kan konkurrera med ett lågt pris.

Läs mer: Läckan visar Sonys nya Xperia-telefoner

– Det gör att bolag som LG, Sony och Nokia har otroligt svårt att slå sig in på marknaden. De kan inte diversifiera i kvalitet för där leder de tre stora, och de kan inte diversifiera i pris för det finns ett antal kinesiska tillverkare som levererar bra och billiga produkter, säger Bengt Nordström till Ny Teknik.

Han vill inte kommentera specifikt hur han ser på Sony Mobiles framtid på mobilmarknaden, men konstaterar:

– Det är otroligt utmanande att hitta en väg framåt för alla bolag som inte har en tillräcklig marknadsandel, och jag har väldigt svårt att se någon förändring i marknadsstrukturen de närmaste åren.

Simon Campanello

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt