Full koll på bromstekniken – bakom vr-masken

2016-09-16 06:00  

Hur får man sina kunder att upptäcka ens nya bromsteknik? Enkelt: man låter dem köra en verklig bil. I virtual reality.

Jag ska köra en fullt verklig, fysisk, riktig Audi A4. Fyra hjul, sidospeglar, baksäte och bagagelucka. Bälte som klickar till när man spänner fast det.

Färden börjar i en liten stad. Längs omsorgsfullt utplanterade träd, förbi joggare, blåvita vägskyltar, bostadshus och en tom uteservering. Några strimmor av vitt under den annars blå himlen. Det är en alldeles vanlig dag i en alldeles vanlig stad. Åtminstone tills pojken kommer.

Han cyklar rakt över vägen en bort bit. Uppe på trottoaren tappar han balansen och slår i backen. När jag passerar vrider jag huvudet för att se efter hur det gick med pojken. Det som sedan sker är bara instinkt: en pappa med barnvagn har gått ut i vägen, jag upptäcker det alldeles för sent och ställer mig på bromsen, någonstans under paniken medveten om att jag är för nära, att det kommer att smälla, nu går det åt helvete.

Då står bilen redan still: det förutseende bromssystemet på min Audi A4 har räddat livet på oss alla tre.

Jo, jag körde som sagt en Audi A4. På riktigt. Mina känslor var äkta, liksom min reaktion. Men på mitt huvud satt en virtual reality-display och staden jag såg, pojken på cykeln och pappan med barnvagnen var bara en simulation.

Audi kallar säkerhetstekniken ”pre sense”, vilket kan översättas till ”förutseende”. När föraren fipplar med sin telefon, fastnar med blicken på en reklamskylt eller sträcker sig efter ett tappat äpple i baksätet håller Audis bromssystem ett extra öga på det allra viktigaste.

– Din telefon ringer och du tittar på den. Det kan räcka med ett par millisekunders oaktsamhet. Men vi skickar först en beröringssignal till föraren (via exempelvis fötter eller händer, som ju har kontakt med bilen, reds anm.). Om hen ändå inte reagerar kommer nödbromsen att kicka in, säger Martin Schulze Beerhorst, säljstrateg på Audi.

Tidigare har tyskarna av naturliga skäl haft svårt att demonstrera den här tekniken för både sina säljare och kunder.

– Och vi vill ju att folk ska få chansen att uppleva detta, säger Schulze Beerhorst.

Antalet döda och svårt skadade i den svenska trafiken har sjunkit dramatiskt sedan mitten av 80-talet, enligt siffror från Transportstyrelsen. Likafullt: i olyckor mellan fotgängare och motorfordon dog 28 personer i fjol. 248 personer fick svåra skador. Martin Schulze Beerhorst uppger att Audis förutseende bromssystem kan avvärja olyckor vid hastigheter upp till 40 km/h. I hastigheter upp till 80 km/h kan tekniken göra att personskadorna inte blir lika allvarliga.

Det verkligt anmärkningsvärda med virtual reality är dels den påtagliga känslan av närvaro, dels hur snabbt hjärnan accepterar den nya tillvaron. Till skillnad från hur man spelar ett traditionellt datorspel tenderar ens beteende i vr att bli en imitation av det man begagnar sig av i verkligheten.

I ett modernt racingspel kan man trampa gasen i botten, sladda runt en kurva och frontalkrocka med mötande trafik utan att blinka. Här får min medpassagerare – en representant för Audi – efter ett tag vänligt men bestämt be mig att accelerera till åtminstone 40 km/h.

Å andra sidan är situationen unik: det är första gången i mitt liv jag kör ett fordon med förbundna ögon. Av säkerhetsskäl sker det på en avgränsad del av Münchens internationella flygplats, några kilometer från Audis kontor.

– Ingen annan i världen har omsatt just den här virtual reality-upplevelsen i praktiken, säger Schulze Beerhorst.

Efter demonstrationen öppnar han bakluckan på den grå Audin. Den är fullastad med hårdvara och fläktar för att kunna processa simulationen i virtual reality-displayen Oculus Rift. Tjocka sladdar är kopplade mellan Rift-glasögonen och datorerna i lastutrymmet.

En av de mest framstående vr-pionjärerna, Chris Milk, har sagt att virtual reality är den ”ultimata empatimaskinen”. När vi tar skärmen – tv:n, bioduken, surfplattan – ur ekvationen, fönstret mellan användaren och innehållet, transporteras vi.

Vi förflyttas till en plats som visserligen är virtuell, men som de känslostyrda delarna av vår hjärna uppfattar som autentisk. Det kognitiva hamnar i skymundan: man är bara vagt medveten om att det som sker inte är verklighet.

För Audi kan det här vara ett sätt att sälja fler bilar, men i ett större perspektiv skulle tekniken kunna leda till fler förare som verkligen begriper riskerna med att tappa koncentrationen, om så för en sekund.

– Faktum är att vi vet att en del körskolor är intresserade av det här, säger Martin Schulze Beerhorst.

Fler ben i Audis vr-satsning

Audis hybrid av verklig bilkörning och virtual reality-simulation är bara ett ben av deras vr-satsning.

I en annan demonstration fick vi ta på oss HTC Vive, en av rivalerna till Oculus Rift. Med Vive kan man promenera omkring fritt på en yta om några kvadratmeter.

Audi tänker använda den hos sina återförsäljare. Med den kan presumtiva kunder konfigurera och studera valfri Audi-modell. Från månen om man så vill.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt